Trzy dekady SEAT-a Ibizy - jak zmieniał się kultowy hiszpański model
2018-03-28

Trzy dekady SEAT-a Ibizy - jak zmieniał się kultowy hiszpański model

Na hiszpańskiej Ibizie doszło do niecodziennego spotkania - oto naprzeciwko siebie wyjechały dwa wyjątkowe SEAT-y. Mowa o modelach pierwszej i piątej generacji Ibizy, które dzieli ponad 30 lat. Gdy jadą obok siebie, różnice między nimi są widoczne gołym okiem. Coś jednak je łączy. Cechy, które sprawiły, że SEAT Ibiza jest prawdziwą ikoną, przybliża Teo García, jeden z ojców kultowego modelu SEAT-a.

Giorgetto Giugiaro, projektant pierwszej Ibizy, wybrał dość geometryczną formę, odpowiadającą ówczesnym czasom. Tymczasem design piątej generacji, opracowany przez Alejandro Mesonero-Romanosa, ewoluował w stronę bardziej dynamicznej, wyrzeźbionej sylwetki. Chociaż najnowsza wersja jest bardziej przestronna w środku, Teo García wskazuje, że jedną z cech charakteru pierwszej Ibizy były „ogromne okna”, dzięki czemu wpuszczała dużo światła, sprawiając, że wnętrze wydawało się bardziej obszerne.

Do wyrzeźbienia pierwszej Ibizy potrzebne były niemal dwie tony gipsu. Obecnie, poza wirtualnymi prototypami, wykorzystuje się około pięciu ton gliny – materiału, który jest znacznie łatwiejszy w obróbce.

 

 

Od 60 do 16 godzin

 

33 lata temu na wyprodukowanie pierwszej Ibizy potrzeba było 60 godzin – dziś wystarczy zaledwie 16. Pomimo krótszego czasu produkcji współczesne samochody są wyposażone w o wiele więcej rozwiązań. W nowej Ibizie zastosowano najnowszą technologię Grupy Volkswagen – platformę MQB-A0 – która zapewnia pojazdowi większą wytrzymałość i sprawia, że jest bardziej przestronny. Ibiza piątej generacji jest o 170 mm szersza, 422 mm dłuższa i 50 mm wyższa od swojego pierwowzoru.

Od systemu Porsche do najbardziej wydajnego silnika

– Pod maską Ibizy pierwszej generacji kierowcy mogli znaleźć silnik z systemem Porsche. 33 lata później Ibiza z 1.5 TSI jest wyposażona w najpotężniejszy, a jednocześnie najbardziej wydajny silnik w swoim segmencie – mówi García. Rewolucyjny rozwój silnika przyczynił się do zmniejszenia średniego zużycia paliwa – od 7,8 l/100 km do 4,9 l/100 km

Przełomowe rozwiązania

Rozwiązania z zakresu Connectivity, które nie były znane ponad 30 lat temu, to według Teo Garcíi jedna z największych różnic pomiędzy pierwszą a piątą generacją Ibizy. Najnowsze wcielenie modelu wyposażono w 8-calowy ekran systemu multimedialnego i technologie wspierające łączność pomiędzy kierowcą a samochodem, w tym w możliwość odbierania i wysyłania wiadomości głosowych. Razem z rozwojem tych rozwiązań znacznie poprawiło się także bezpieczeństwo jazdy. Nowa Ibiza wyposażona jest w szereg asystentów, o których nie myśleli projektanci pierwszej generacji ikony SEAT-a, jak np. wspomaganie hamowania czy system ograniczający prędkość pojazdu.

Pierwszy SEAT Ibiza był modelem, który pomógł hiszpańskiemu producentowi wyjechać na rynki poza ojczyzną. Pięć generacji później, z 5,6 miliona egzemplarzy sprzedanych w ponad 80 krajach, samochód ten nadal składa hołd swojej imienniczce, śródziemnomorskiej wyspie, którą co roku odwiedza ponad 1,5 miliona turystów z całego świata.

Nowy SEAT Ibiza, piąta generacja ikony hiszpańskiej marki, będzie jedną z licznych gwiazd SEAT-a podczas zbliżających się targów motoryzacyjnych w Poznaniu. Zapraszamy na stoisko SEAT-a na Poznań Motor Show między 5 a 8 kwietnia!

 

Pobierz multimedia
Format: zip
Rozmiar: 26.88 MB
Pobierz pdf
Format: pdf
Rozmiar: 581.67 kB
Pobierz plik tekstowy
Format: txt
Rozmiar: 3.56 kB

Multimedia

Do pobrania

Wyczyść listę
Pobierz pliki
Proszę czekać...