Inspiracja dla SEAT-a Leona. Czym wyróżniał się model Ritmo?
- SEAT Ritmo to pierwszy kompaktowy model hiszpańskiego producenta wykorzystujący napęd na przednią oś.
- Inżynierowie marki skoncentrowali się na optymalizacji aerodynamicznej nadwozia, dzięki czemu współczynnik oporu powietrza wynosił jedynie Cx 0,38.
- Pod maskę tego modelu trafiały wydajne silniki o pojemności od 1,2 do 1,7 litra oraz jednostka napędowa 1.4 zapewniająca 75 KM mocy i prędkość do 165 km/h.
- Innowacje i design wykorzystane przy SEAT-cie Ritmo posłużyły w późniejszych latach do stworzenia powszechnie znanego modelu SEAT Leon.
SEAT Ritmo w latach świetności był pojazdem, który stanowił kamień milowy w drodze innowacji i doskonałości projektowej hiszpańskiej marki. Zaprezentowane na Motor Show w Barcelonie w kwietniu 1979 roku, Ritmo zrewolucjonizowało segment C dzięki swoim przełomowym rozwiązaniom i stało się symbolem zaangażowania SEAT-a w rozwój technologii napędu na przednie koła.
SEAT Ritmo – projekt wyprzedzający epokę
Model Ritmo w chwili debiutu przyciągał uwagę swoim innowacyjnym designem, wykorzystującym motyw koła. Kształt ten odnajdziemy w reflektorach, klamkach, włączniku klaksonu na kierownicy, a nawet klapce wlewu paliwa. To unikalne rozwiązanie projektowe uzupełniał asymetrycznie umieszczony wlot powietrza klimatyzacji na pokrywie silnika. W efekcie Ritmo wyróżniało się atrakcyjnym designem oraz funkcjonalnością. Inżynierowie SEAT-a wyprzedzili swą epokę koncentrując się na optymalizacji aerodynamicznej nadwozia, co pozwoliło Ritmo osiągnąć współczynnik oporu powietrza Cx 0,38 w czasach, gdy europejska średnia wynosiła 0,46.
Doskonałość inżynieryjna
Pod maskę SEAT-a Ritmo trafiały wydajne silniki o pojemności od 1,2 do 1,7 litra, stanowiące przykład inżynieryjnego kunsztu SEAT-a. Jednostka 1.4 montowana w wersji CLX wraz z pięciobiegową przekładnią mechaniczną miała 75 KM mocy i pozwalała na osiągnięcie prędkości nawet do 165 km/h.
W 1980 r. w gamie silnikowej pojawił się wariant wysokoprężny. Nowa jednostka o pojemności 1714 cm3 miała 55 KM mocy, co na tamte czasy było wynikiem godnym uznania. Zestawiona z pięciobiegową skrzynią mechaniczną stanowiła bardzo oszczędne źródło napędu i pozwalała na osiągnięcie 140 km/h. Dwa lata później SEAT Ritmo został zastąpiony przez model Ronda, który pozostawał w produkcji do roku 1986. Kolejnym modelem, który przejął spuściznę po Ritmo, był wprowadzony w 1999 r. SEAT Leon.
– SEAT Ritmo nie był tylko kolejnym samochodem w ofercie marki - był odważnym krokiem naprzód w dziedzinie innowacji motoryzacyjnych, który na zawsze zmienił sposób, w jaki myślimy o projektowaniu i inżynierii samochodów. Dzięki Ritmo, SEAT stał się synonimem odważnych rozwiązań projektowych i technologicznych, które służą kierowcom na całym świecie. Jesteśmy niezwykle dumni z dziedzictwa Ritmo i jego trwałego wpływu na naszą markę oraz całą branżę motoryzacyjną – powiedziała Katarzyna Dziomdziora, PR managerka marek SEAT i CUPRA.