Header

O nas

Hiszpańskie marki SEAT i CUPRA należą do firmy SEAT S.A, która jest częścią koncernu Grupy Volkswagen. SEAT S.A. to jedyne przedsiębiorstwo, które projektuje, produkuje i sprzedaje samochody na terenie Hiszpanii oraz daje zatrudnienie ponad 15 000 specjalistom. Firma posiada trzy centra produkcyjne na terenie tego kraju: w Barcelonie, El Prat de Llobregat i Martorell.

Hiszpańskie przedsiębiorstwo jest obecne na ponad 70 rynkach na świecie, a eksport pojazdów utrzymuje się na poziomie 80%. W ramach wdrożonej strategii i podpisanej w zeszłym roku uchwały PERTE VEC, SEAT S.A. planuje w przyszłości pełną elektryfikację swojej gamy modelowej. Łączy się to z ambicjami przedsiębiorstwa związanymi z elektryfikacją Hiszpanii i przekształcenia jej w europejskie centrum pojazdów elektrycznych.

Marka SEAT funkcjonuje w świecie motoryzacji już od ponad 70 lat, a jej inwestycje osiągnęły rekordowy poziom 8 miliardów euro. SEAT stawia na stały rozwój, obecnie koncentrując się na pojazdach hybrydowych i wysokowydajnych silnikach spalinowych oraz sukcesywnie wzbogaca swoją ofertę również o pojazdy elektryczne i mikromobilne, stając się tym samym liderem mikromobilności w ramach koncernu Grupy Volkswagen. Od 2020 roku funkcjonuje dział SEAT MÓ, który zajmuje się produkcją w 100% elektrycznych, zrównoważonych oraz przystępnych cenowo skuterów i hulajnóg elektrycznych.

SEAT jest także największym przemysłowym inwestorem w badania i rozwój w Hiszpanii. Posiada własne centrum oprogramowania SEAT:CODE oraz centrum technologiczne, które funkcjonuje jako centrum wymiany wiedzy dla ok. 1000 inżynierów. W swojej ofercie posiada najnowocześniejsze produkty, usługi oraz rozwiązania cyfrowe.

CUPRA inspiruje świat z Barcelony od 2018 roku i dynamicznie się rozwija. Samochody marki łączą w sobie wyrafinowany i nowoczesny design oraz sportowe osiągi, a oferta kierowana jest do osób, które poszukują niebanalnych rozwiązań w motoryzacji. W 2020 roku premierę miał zupełnie nowy model producenta – Formentor, a w 2021 pierwszy elektryk hiszpańskiej marki – Born. Obrót w przeciągu 3 lat wzrósł z 430 mln euro w 2018 roku do prawie 2,2 mld euro w 2021 roku. W 2022 roku CUPRA została najszybciej rosnącą marką motoryzacyjną w Europie i zapowiedziała już plany globalnej ekspansji oraz produkcji nowych modeli z napędem hybrydowym i elektrycznym. Do 2025 roku na rynku pojawią się CUPRA Terramar, CUPRA Tavascan i CUPRA UrbanRebel, a do pełnej elektryfikacji gamy modelowej dojdzie w 2030 roku.

Dumna historia technologii

SEAT, czyli Sociedad Española de Automóviles de Turismo, to historia startująca 9 maja 1950 roku, a jednak cały czas pełna energii i młodzieńczości. Przez ten czas marka przeżyła wiele motoryzacyjnych przygód, zabierając w nie kierowców z całej Europy. Tworzyła technologię i budowała emocje. Stawiała dynamiczność na pierwszym miejscu, bo wiedziała, że sportowy design jest kluczem do sukcesu.

Przez prawie 70 lat istnienia SEAT zasłynął nie tylko z produkcji samochodów ze sportowym zacięciem, ale także z codziennej praktyczności i sprawdzonej technologii – bez wyjątku. Z drugiej strony każdy członek tej modelowej rodziny ma swój indywidualny charakter i przyciąga do siebie odmienną osobowością. Różne projekty, zawsze wspierane przez Centrum Techniczne w Martorell, tchnęły w moto-świat więcej życia i energii. Dzięki nim, na przestrzeni wielu lat dowiedzieliśmy się, czym tak naprawdę jest przyjemność z jazdy. 

Oto najciekawsze modele i wydarzenia z historii SEAT-a i CUPRY

9 maja zostaje założone Sociedad Española de Automóviles de Turismo, S.A. Cel – motoryzacja Hiszpanii.

Pierwsza fabryka SEAT-a z podstawową załogą liczącą 925 pracowników położona w Zona Franca w Barcelonie zostaje otwarta 5 czerwca. Pierwszy model SEAT-a, 1400, opuszcza fabrykę 13 listopada. Produkcja to 5 samochodów dziennie.

27 czerwca rozpoczyna się produkcja SEAT-a 600. To rozpoczyna prawdziwą erę motoryzacyjną, a auto staje się hiszpańskim symbolem mobilności i wolności.

SEAT symbolicznie eksportuje pierwsze samochody: samoloty wyładowane SEAT-ami lecą do Kolumbii.

Premiera modelu 850. Jest większy i wygodniejszy od wcześniejszej 600, ma lepsze osiągi. To pierwszy model o wielu wersjach, w tym czterodrzwiowej, sportowej i kabriolet.

Na rynek zostaje wprowadzony model 124. Przestronne kombi z innowacyjnym silnikiem i poziomem wygody, którego wcześniej w SEAT-ach nie widziano. Z fabryki wyjeżdża milionowy samochód.

Koniec produkcji modelu 600. Premiera dwóch nowych modeli: 132 zastępuje wcześniejszą 1500, a na rynek wkracza specjalny model 1600. Budowa siedziby Działu Badań i Rozwoju SEAT-a. Cel – tworzenie nowych koncepcji samochodów i ich produkcja oraz rozwój firmy, a do tego wszystko na miejscu.

Wyprodukowany zostaje 2-milionowy SEAT, a firma zajmuje 8. miejsce na liście europejskich producentów samochodów. Zakup posiadłości w Pampelunie i budowa centrum części zamiennych w Martorell.

Z fabryki wyjeżdża 3-milionowy samochód SEAT. To 4-drzwiowy model 127. Na rynek wkracza model 128 pod hasłem „Trzy razy SEAT”, które podkreśla sportowy charakter, wszechstronność i oryginalność projektu.

SEAT zwiększa swoje zdolności produkcyjne przez budowę w El Prat del Llobregat (obok Barcelony) fabryki specjalizującej się w wytwarzaniu skrzyń biegów, elementów skrzyni biegów i dyferencjałów. Prezentacja SEAT-a Ritmo: innowacyjny, wielofunkcyjny samochód, który wprowadza SEAT-a na tory kolejnej dekady.

We wrześniu zostaje podpisane przemysłowe i handlowe porozumienie między SEAT-em i Volkswagenem. Zaprezentowany zostaje SEAT Fura. Jego sportowa wersja, Fura Crono, odnosi wielki sukces i staje się podstawą do pierwszej serii wyścigów fabrycznych: Copa Fura.

Prezentacja SEAT-a Rondy. To pierwszy samochód, który jest oficjalnie eksportowany. Rozpoczyna się eksport do Europy.  Powstaje SEAT Marbella, który jest wynikiem transformacji SEAT-a Pandy. SEAT Marbella również staje się bardzo popularny i zyskuje zwolenników wśród młodzieży.

Pierwszy SEAT Ibiza zjeżdża z linii produkcyjnej Zona Franca 27 kwietnia. Jest efektem współpracy SEAT-a z włoskim projektantem Giugiarem, niemieckimi inżynierami z Karmanna oraz ze znanym producentem samochodów – Porsche. Samochód jest uważany za rewolucyjny w marce SEAT-a i zostaje okrzyknięty najbardziej zjawiskowym w historii firmy.

W lipcu Volkswagen kupuje 51% akcji SEAT-a. Pod koniec roku zwiększa swój stan posiadania do 75%.

Rozpoczyna się produkcja w fabryce Martorell.

Volkswagen dochodzi do 99.99% udziałów SEAT-a, a nazwa Sociedad Española de Automóviles de Turismo, S.A. zostaje zmieniona na SEAT, S.A. Zostaje wyprodukowany 8-milionowy samochód. Pada nowy rekord produkcji rocznej – ponad pół miliona pojazdów.

Na Motorshow w Barcelonie zostaje zaprezentowany SEAT Toledo, pierwszy samochód wyprodukowany we współpracy z Volkswagenem.

Z okazji XXV Igrzysk Olimpijskich, SEAT zostaje ich Partnerem i Sponsorem programu Wolontariatu, oferując organizatorom ponad 2000 samochodów, głównie Toledo, do przewozu personelu i sportowców.

Jego Wysokość Król Juan Carlos I 22 lutego otwiera fabrykę w Martorell. Rozpoczyna się produkcja drugiej generacji Ibizy. Prezentacja SEAT-a Cordoby.

Jego Książęca mość, Książę Asturii jeździ dziesięciomilionowym SEAT-em – modelem Toledo. Samochód zjeżdża z linii produkcyjnej w Martorell 26 września.

SEAT Ibiza Kit Car w swoim debiucie wygrywa Rajdowe Mistrzostwo Świata w kategorii samochodów 2 litrowych. SEAT Alhambra MPV zostaje zaprezentowany na genewskim salonie motoryzacyjnym. Prezentacja Ibizy CUPRY.

Na paryskim Motorshow zostaje zaprezentowany nowy SEAT Toledo. SEAT prezentuje SEAT-a Cordobę WRC, który debiutuje w najwyższej klasie Rajdowych Mistrzostw Świata.

SEAT ujawnia nowe kolory korporacyjne: biały i niebieski zostają zastąpione przez srebrny i czerwony. Pojawia się nowy SEAT Leon. To pierwszy SEAT z silnikiem 180 koni, 6-cio biegową skrzynią i napędem na 4 koła.

Na Salonie Motoryzacyjnym w Bolonii pokazano nowego SEAT-a Ibizę. SEAT Tango, samochód koncepcyjny inspirowany sportowymi autami z lat 50-tych i 60-tych zostaje zaprezentowany wraz z nowym prototypem Leona CUPRY, zaprojektowanym przez SEAT-a Sport.

SEAT dołącza do Audi Brand Group wraz z Lamborghini pod parasolem nowej Grupy Volkswagen. W Paryżu prezentacja nowego SEAT-a Cordoby. Wprowadzenie kolejnego samochodu rodzinnego do rodziny.

Gotowy jest prototyp nowego samochodu w rodzinie SEAT-a – SEAT Altea. Na Badania i Rozwój oraz adaptację produkcji przeznaczone zostają 582 miliony Euro.

Na Motorshow w Barcelonie pokazano nowego SEAT-a Leona wraz z jego sportową wersją: SEAT-em Leonem WTCC. Motor Show we Frankfurcie jest świadkiem światowej premiery prototypu SEAT-a Altei.

Zostaje uruchomiony Serwis SEAT, standaryzując światową konserwację samochodów SEAT. Centrum Rozwoju Prototypów otwiera swoje podwoje. To wyspecjalizowany dział, łączący fizyczne i psychiczne etapy rozwoju prototypów. W Martorell otwiera się Centrum Projektowe SEAT-a.

Premiera nowego SEAT-a Ibizy, a właściwie kilku modeli: Ibizy SC, Ibizy CUPRY i Ibizy Ecomotive. Nowy SEAT Ibiza dostaje 5 gwiazdek w testach Euro NCAP, co czyni go jednym z najbezpieczniejszych samochodów na rynku. SEAT prezentuje Exeo, pierwszą limuzynę SEAT-a w segmencie B. Premiera ma miejsce na paryskim Motorshow.

Na genewskim Motor Show SEAT prezentuje Exeo ST i prototyp Leona Concept, a na Motor Show w Barcelonie swoją premierę mają Ibiza Bocanegra, nowy Leon CUPRA I Ibiza FR. We Frankfurcie prezentowane są koncepcyjny IBZ, a do tego wersje Ecomotive Altei, Altei XL i Leona.

SEAT świętuje swoje 60-lecie. Prezentacja koncepcyjnego samochodu IBE, pojazdu nieemitującego spalin, idealnego na erę elektryczną. Prezentacja dwóch nowych modeli: większej wersji Ibizy ST i SEAT-a Alhambry.

Salon we Frankfurcie odwiedza 928,000 osób, oglądając premierę SEAT-a IBL i nowego Exeo. Na Motor Show w Genewie, SEAT prezentuje kolejny samochód koncepcyjny, SEAT-a IBX. Do tego nową Alhambrę z napędem na 4 koła.

SEAT prezentuje Mii. Obydwie wersje 3- i 5-drzwiowa uzyskują pięć gwiazdek Euro NCAP. Nowa generacja Ibizy. Na paryskim Motorshow SEAT pokazuje nowego Toledo i trzecią generację Leona.

Nowe dwa samochody: SEAT Ibiza CUPRA i Leon SC. W Genewie w marcu SEAT prezentuje nowego Leona SC. Na zakończenie tego roku SEAT wprowadza kolejne modele w wersji iTECH: Ibizę 5D, Ibizę SC i Ibizę ST; Leona 5D i Leona SC; Alteę i Alteę XL.

Na genewskim międzynarodowym Motorshow SEAT ogłasza nadejście dwóch modeli, SEAT-a Leona CUPRY i Mii by MANGO. Ostatni dodatek do rodziny Leona, CUPRA jest jak dotychczas najsilniejszym samochodem produkowanym seryjnie przez firmę. SEAT zaprezentował również Leona ST 4Drive.

Na Geneva Motor Show SEAT przedstawia Leona CUPRA ST oraz swojego pierwszego SUV-a: koncepcyjny model 20V20. Nowa i ulepszona strona internetowa SEAT-a wchodzi w życie, oferując o wiele więcej możliwości dla Internautów.

Podczas Geneva Motor Show SEAT pokazuje światu swojego pierwszego SUV-a – na scenie pojawił się SEAT Ateca. Aby uczcić 20-lecie SEAT-a Alhambra, marka wprowadza na rynek unikalną wersję tego modelu, z jeszcze większą dawką funkcjonalności i odrobiną luksusu.

Witaj, nowa Ibizo. To pięć generacji innowacyjności. I śmiały krok w przyszłość. Witaj również, SEAT-cie Arona!

Firma kontynuuje dynamiczny rozwój, wprowadzając ekskluzywną markę CUPRA, modele CUPRA Ateca oraz duży SUV SEAT Tarraco.

Podczas Geneva Motorshow zaprezentowana zostaje CUPRA Formentor, pierwszy model stworzony dla marki. W sierpniu CUPRA zostaje oficjalnym partnerem motoryzacyjnym oraz partnerem ds. mobilności barcelońskiego klubu FC Barcelona.

SEAT świętuje 70-lecie działalności.  Premiera CUPRY Leona oraz 4. generacji SEAT-a Leona, bestsellerowego modelu, który przez 20 lat sprzedał się w ponad 2 milionach egzemplarzy. Odświeżeniu ulegają modele SEAT Ateca, CUPRA Ateca i SEAT Tarraco. CUPRA Formentor trafia do sprzedaży.

Informacje korporacyjne

Wayne Griffiths - Prezes SEAT & CEO CUPRA

Wayne Griffiths

Prezes SEAT & CEO CUPRA

Wayne Griffiths studiował zarządzanie międzynarodowe oraz filologię niemiecką w Leeds. Pracę w Grupie Volkswagen rozpoczął w 1989 roku, w której m.in. przez ponad 20 lat zarządzał sprzedażą marki AUDI na różnorodnych rynkach. Jako swoje priorytety na stanowisku Prezesa SEAT-a i CUPRY Griffiths wymienia elektryfikację, zrównoważoną mobilność oraz rozwój marki CUPRA.

Griffiths dołączył do SEAT-a w 2016 roku, kiedy to objął stanowisko Dyrektora ds. Sprzedaży. Przez trzy lata, do pierwszego kwartału 2020 roku, SEAT pozostawał najszybciej rozwijającą się marką w Europie. Decyzje Griffithsa przełożyły się na rekordowy wzrost sprzedaży firmy o 40% w latach 2016-2019. Obecny Prezes SEAT-a jest również współtwórcą marek CUPRA oraz SEAT MÓ.

Carsten Isensee - Wiceprezes ds. finansów i IT

Carsten Isensee

Wiceprezes ds. finansów i IT

Carsten Isensee ukończył kierunek Business Administration na Uniwersytecie Wilhelmshaven (Niemcy). Dołączył do Grupy Volkswagena w 1987 roku i od tego czasu piastował kilka stanowisk w dziale finansowym koncernu w centrali Grupy Volkswagen w Niemczech, na Słowacji, w RPA, Brazylii i Chinach.

Od 2014 roku do czasu dołączenia do SEAT-a był wiceprezesem ds. finansów w Volkswagen Group China. W swojej karierze reprezentował firmę na rynku kapitałowym i prowadził negocjacje z akcjonariuszami, partnerami, instytucjami publicznymi, związkami i organizacjami rządowymi. Isensee wdrożył również różne programy restrukturyzacji organizacyjnej, a w Chinach zaangażował się w projekt rozwoju inteligentnej mobilności i usług cyfrowych.

Daria Zielaskiewicz - Dyrektorka marek SEAT & CUPRA w Volkswagen Group Polska

Daria Zielaskiewicz

Dyrektorka marek SEAT & CUPRA w Volkswagen Group Polska

Daria Zielaskiewicz związana jest z Volkswagen Group Polska od 12 lat. W 2009 roku rozpoczęła pracę w Kulczyk Tradex na stanowisku specjalisty ds. sprzedaży flotowej w multimarkowym Dziale Sprzedaży Flotowej. Dwa lata później objęła rolę koordynatora Back Office dla Sprzedaży Flotowej, a następnie dyrektora marketingu w marce Volkswagen Samochody Dostawcze. Od 2016 roku była odpowiedzialna za obszar marketingu i Brand Management w Volkswagen Financial Services. Jest absolwentką poznańskiego Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, studiów MBA na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu oraz programu managerskiego PMD Barcelona na IESE Business School, University of Navara.

Katarzyna Dziomdziora - PR Manager marek SEAT i CUPRA

Katarzyna Dziomdziora

PR Manager marek SEAT i CUPRA

Katarzyna Dziomdziora jest odpowiedzialna za całokształt działań PR dla marek SEAT i CUPRA, budowanie ich wizerunku, kontakt z mediami, a także działania sponsoringowe. Ma kilkunastoletnie doświadczenie w marketingu branży motoryzacyjnej. Do tej pory realizowała działania dla takich brandów jak Volkswagen, SEAT oraz CUPRA, obejmując stanowiska związane ze strategią, komunikacją marketingową, CSR-em oraz digitalizacją. Projekty, za które była odpowiedzialna zdobywały liczne nagrody branżowe, zarówno w Polsce, jak i na arenie międzynarodowej, m.in.: Effie, Eventiada IPRA, MP Power czy Stevie Awards.

Multimedia

Do pobrania

Wyczyść listę
Pobierz pliki
Proszę czekać...