SEAT i historia hiszpańskiego motorsportu w latach 2000
2024-01-29

SEAT i historia hiszpańskiego motorsportu w latach 2000

  • W latach 2000. kierowcy mogli ścigać się w zawodach różnego szczebla takimi pojazdami jak m.in. SEAT Toledo Marathon, SEAT Cordoba WRC czy SEAT Leon WTCC TDI.
  • Za sterami pojazdów podczas wyścigów i rajdów zasiadali m.in. Josep Maria Servià, Oriol Gómez czy Marc Blázquez.
  • W pierwszym dziesięcioleciu XXI w. SEAT zdobył m.in. tytuł Mistrza Świata FIA oraz nagrody w europejskich rozgrywkach ETCC.

Od lat 70. XX wieku producent z Martorell   intensywnie angażował się w dziedzinę motorsportu w swoim kraju. SEAT Sport (obecnie znany pod nazwą CUPRA Racing) miał duży wkład w historię wyścigów w Hiszpanii. Lata 2000. zapisały się w historii marki dzięki premierom wyjątkowych modeli, w tym m.in. SEAT-a Toledo Marathon, SEAT-a Cordoby WRC czy SEAT-a Leona WTCC TDI. W tym czasie SEAT zwyciężał m.in. w mistrzostwach świata FIA i WTCC. Początek XXI w. stanowił ważny milowy krok w historii motorsportu zarówno w Hiszpanii, jak i na świecie.

Krótka przygoda SEAT-a Toledo Marathon

Model SEAT Toledo Marathon był efektem 6-letniej pracy inżynierów i projektantów z Centrum Technicznego SEAT-a w Martorell. Dział pojazdów wyścigowych SEAT Sport zaprezentował auto w 1993 roku. Samochód powstał z myślą o startach w zawodach kategorii Rally Raid, jednak po roku został wycofany z rywalizacji. Wyprodukowano zaledwie dwa egzemplarze tego modelu. Za kierownicą SEAT-a Toledo Marathon zasiadali Josep Maria Servià oraz Erwin Weber m.in. w rajdach Baja Portugal, Baja Spain czy Rajdzie Grecji.

W pojeździe wykorzystano silnik z innego auta wyścigowego – Audi Coupé quattro Raid o pojemności 2100 cm3, mocy 330 KM oraz z maksymalnym momentem obrotowym równym 480 Nm. Prędkość maksymalna samochodu wynosiła 220 km/h.

SEAT Cordoba WRC – rajdowy epilog

Wraz z samochodem SEAT Cordoba WRC zakończyła się era startów hiszpańskiej marki i działu SEAT Sport w rajdach wyścigowych. Pojazd zadebiutował podczas Rajdu 1000 Jezior w 1998 roku. Za sterami zasiadali Harri Rovanperä i Oriol Gómez. SEAT triumfował tym pojazdem w wielu innych wyścigach, m.in. rajdach Nowej Zelandii i Wielkiej Brytanii w 1999 r., rajdzie Kenii w 2000 r. oraz Mistrzostwach Hiszpanii w Rajdach Szutrowych w 2001 r. z Marc’em Blázquezem za kierownicą.

Bazą do powstania SEAT-a Cordoby WRC był model Cordoba SX 2.0 16v wraz z późniejszymi zmianami.  Samochód wyposażono w czterocylindrowy silnik o pojemności 1995 cm3 i mocy 300 KM przy 5 300 obr./min. Maksymalny moment obrotowy pojazdu wynosił 539 Nm przy 3 500 obr./min. Samochód posiadał m.in. zawieszenie McPhersona, aktywne dyferencjały oraz 6-biegową sekwencyjną skrzynię biegów z joystickiem. Prędkość maksymalna SEAT-a Cordoby WRC uzależniona była od rodzaju napędu końcowego. W latach 1999 i 2000 powstały kolejne, ulepszone wersje samochodu – Evo2 oraz Evo3.

SEAT Leon WTCC TDI I liczne triumfy w światowych wyścigach

W czerwcu 2006 r. komitet wykonawczy SEAT-a zezwolił na projekt samochodu z napędem TDI. Rok później, w lipcu 2007 r. SEAT Leon TDI zadebiutował w europejskich zawodach ETCC, zwyciężając w niemieckim Oschersleben. Samochód wyposażono w czterocylindrowy, poprzeczny silnik Diesla o pojemności 2000 cm3 i mocy 262 KM przy 4 000 obr. Maksymalny moment obrotowy wynosił 450 Nm przy 2 500 obr./min. Pojazd posiadał sekwencyjną 6-biegową skrzynię biegów i niezależne przednie zawieszenie McPherson.

Lata 2008 i 2009 odznaczyły się w historii SEAT-a zwycięską passą w Mistrzostwach Świata FIA. Yvan Muller i Gabriele Tarquini zdobyli łącznie cztery tytuły mistrzowskie – w kategoriach dla najlepszego kierowcy oraz producenta. Dzięki tym wynikom dział SEAT Sport stał się w latach dwutysięcznych jedną z wiodących drużyn w wyścigach samochodowych.

Pobierz multimedia
Format: zip
Rozmiar: 501.09 MB
Pobierz pdf
Format: pdf
Rozmiar: 286.12 kB
Pobierz doc
Format: doc
Rozmiar: 90.03 kB
Pobierz plik tekstowy
Format: txt
Rozmiar: 3.93 kB

Multimedia

Do pobrania

Wyczyść listę
Pobierz pliki
Proszę czekać...