Od SEAT-a 127 po Ibizę. 50 lat ewolucji miejskiego modelu hiszpańskiej marki
Z okazji 50. rocznicy powstania SEAT-a 127, hiszpańska marka przyjrzała się ewolucji tego modelu, który jak podkreślają eksperci, utorował drogę do stworzenia SEAT-a Ibiza. Dokładnie pół wieku po premierze 127, producent z Martorell wskazuje na innowacyjne aspekty wprowadzone w modelach SEAT-a 127 oraz Ibizy.
Pojawienie się modelu SEAT 127 w 1972 roku na rynku było dużym wydarzeniem w świecie motoryzacji. Potwierdziły to jego wysokie wyniki sprzedażowe, utrzymujące się na poziomie 1,3 miliona egzemplarzy. Podobnie było z modelem Ibiza wprowadzonym na rynek w 1984 roku. Ten kultowy samochód z blisko 6 milionami aut sprzedanych pięciu pokoleniom kierowców, niezmiennie plasuje się na miejscu najchętniej kupowanych modeli hiszpańskiego producenta. Oba samochody maksymalnie dostosowano do potrzeb ówczesnych i dzisiejszych klientów, oferując przy tym zaawansowane funkcje techniczne.
Unikalny design i idealne proporcje
SEAT 127 był samochodem niezwykle pojemnym, co przełożyło się bezpośrednio na komfort podczas jazdy.
- Dzięki wyposażeniu modelu 127 w tylną klapę, przemyślanemu wykorzystaniu przestrzeni i nadwozia, pojazd mimo swoich niewielkich rozmiarów był wygodny zarówno dla kierowcy, jak i pozostałych pasażerów – podkreśla Isidre López, szef kolekcji samochodów historycznych SEAT.
Tym, co wyróżnia Ibizę jest rozbudowany system informacyjny, który był kontynuacją zmian zapoczątkowanych w nowoczesnych rozwiązaniach modelu 127. Model Ibiza został zaprojektowany, by odpowiedzieć na współczesne wymogi digitalizacji i potrzebę dostępności w sieci.
- Popularność SEAT-a Ibiza wynikała m.in. z innowacyjnego systemu informacyjno-rozrywkowego. Model zawiera ruchomy, większy o 20% niż w poprzednich modelach ekran, o przekątnej sięgającej 9,2 cala oraz 10,25 calowym kokpitem – mówi Xavier Gomis, inżynier ds. badań i rozwoju SEATA-a.
Oba modele w zupełnie innych czasach zyskały uznanie wśród młodszej grupy demograficznej, która doceniła ich innowacyjny design, a także możliwość wyboru z szerokiej gamy kolorystycznej. 127 był dostępny w pięciu wariantach, natomiast model Ibiza występuje aż w 9 kolorach.
Samochody otwarte na świat
SEAT 127 został zaprojektowany tak, aby maksymalnie ułatwić widoczność podczas jazdy. Stało się to możliwe dzięki dogodnym rozwiązaniom w postaci szerokiej prostokątnej szyby, zwiększającej widoczność podczas jazdy.
- Ibiza to w pełni skomunikowane auto, z nowoczesnymi systemami ułatwiającymi współpracę samochodu z urządzeniami mobilnymi. Model ten wyposażony został w system Full link, który umożliwia podłączenie smartfonu do samochodu oraz SEAT Connect – usługę pozwalająca właścicielom SEAT-a na zarządzanie samochodem ze swojego telefonu, zapewniająca dostęp do danych podróży oraz możliwość korzystania z rozrywki online – podkreśla Xavier Gomis.
Milowy krok ku zwiększeniu bezpieczeństwa
Model 127 był pierwszym samochodem marki wyposażonym w trzypunktowe pasy bezpieczeństwa i posiadającym napęd na przednie koła. Te aspekty sprawiły, że 127 był jednym z najlepiej przystosowanych do jazdy aut w swoich czasach.
50 lat ewolucji objęło m.in. prace inżynierów nad zwiększeniem rosnącego znaczenia bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów. Dzięki temu SEAT Ibiza został wyposażony w nowoczesne rozwiązania, które ostrzegają i chronią przed potencjalnymi kolizjami. Model posiada m.in. asystenta pasa ruchu, system ostrzegający o zmęczeniu kierowcy, adaptacyjny tempomat (ACC) oraz system wspomagający rozpoznawanie znaków drogowych.
Oświetlenie na drodze
Szczególnie widoczne zmiany zaszły w zakresie budowy oświetlenia pojazdu 127. Model SEAT-a z 1972 roku został wyposażony w innowacyjne prostokątne reflektory, dzięki którym uzyskano nie tylko nowoczesny jak na tamte czasy wygląd auta, ale przede wszystkim znacznie lepszą widoczność podczas jazdy.
Dzisiejsza Ibiza wyposażona jest w nowoczesne reflektory FULL-LED oraz nastrojowe oświetlenie ambientowe we wnętrzu pojazdu.