Jak wspierać równouprawnienie w naukach ścisłych?
Według raportu OECD 24% absolwentów kierunków inżynierskich to kobiety. Innowacje, zrównoważony rozwój, czy też doświadczenie użytkownika to obszary sektora mobilności, w których zaangażowanie kobiet jest niezbędne. SEAT zrealizował specjalny program, który ma na celu inspirację od najmłodszych lat kobiet praktyczną stroną nauk ścisłych.
Według UNESCO kobiety stanowią 35% studentów kierunków STEM (ang. nauka, technologia, inżynieria, matematyka). Ich kluczową rolę w rozwoju techniki i przemysłu potwierdzają choćby twórczynie choćby takich kluczowych dla motoryzacji wynalazków, jak kierunkowskaz czy wycieraczki.
Badania wskazują zarazem, że o wyborze karier w naukach ścisłych zdają się zaważać nie wrodzone zdolności, lecz stereotypy i uprzedzenia pod względem płci. Wyniki testu naukowego PISA przeprowadzonego wśród 15-letnich uczniów w ponad 70 krajach pokazują, że w naukach ścisłych chłopcy i dziewczęta uzyskują podobne wyniki w jednej trzeciej krajów. W kolejnej jednej trzeciej państw wyższe wyniki mieli chłopcy, zaś w pozostałych krajach umysłem ścisłym częściej wykazywały się dziewczęta. SEAT postanowił wesprzeć popularyzację dziedzin ścisłych wśród dziewczyn. W tym celu doprowadził do spotkań kobiet z dwóch pokoleń, które łączy ta sama naukowa pasja.
Kobiety w dziedzinach STEM
Jana Planagumà jest uczennicą pierwszej klasy szkoły średniej Salezjanów de Rocafort w Barcelonie. Pomimo młodego wieku dwunastolatka eksperymentowała z fizyką, matematyką i chemią. Ma sprecyzowane zainteresowania:
– Uwielbiam matematykę. Ukończyłam egzaminy z matematyki w piątej klasie z 900. lokatą spośród 15 000 uczniów. Kiedy przyjdzie czas na decydowanie o mojej przyszłości, mam zamiar postawić na tę naukę bez względu na wszystko.
W ramach programu Jana spotkała się z Paqui Lizaną, inżynierką telekomunikacji i szefową produktów cyfrowych w firmie SEAT. Ekspertka zaznacza, jak bardzo niezbędne jest inspirowanie i przyciąganie młodych kobiet do świata nauki, inżynierii i technologii:
– Jestem pewna, że jest wiele dziewcząt, których marzeniem jest studiowanie inżynierii, ale się boją. Powiedziałabym im, żeby bez wahania podjęły studia. Osobiście do studiowania inżynierii telekomunikacyjnej skłoniła mnie moja pasja do rozwiązywania problemów. Dla mnie nauki ścisłe są okazją do zmiany status quo, są rewolucją, którą mogą przeprowadzić wszyscy, nie tylko mężczyźni.
Według danych Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) kobiety stanowią 24% absolwentów kierunków inżynierskich.
Ponadczasowe inspiracje
Spytana o kobiety naukowców Jana Planagumà wymienia jako pierwszą Marie Skłodowską-Curie. Tuż po niej wspomina Adę Lovelace, uważaną za pierwszą programistkę w historii.
– Przykłady tych kobiet być może mogą wydawać się trochę przestarzałe. Możemy jednak je zaktualizować o dzisiejsze naukowczynie, programistki, badaczki i inżynierki. Dzięki temu młode dziewczyny zobaczą, że mogą czerpać inspiracje od kobiet pracujących w najróżniejszych dziedzinach – przekonuje Paqui.
Potrzebę takich wzorów zdają się potwierdzać badanie „Gender Bias Without Borders” przeprowadzone przez Geena Davis Institute. Ich wyniki wskazały, że reprezentacja naukowczyń na srebrnym ekranie wynosi zaledwie 12%.
Kobiety tworzą przyszłość mobilności
Obecnie marka SEAT, która zorganizowała spotkanie dwóch pokoleń kobiet o ścisłych umysłach, to jedna z firm motoryzacyjnych o największym odsetku zatrudnionych kobiet, stanowiącym 21% całej siły roboczej. W poszczególnych departamentach przygotowano stanowiska, na których młodzi studenci, tacy jak Jana, mogą budować karierę i rozwijać swoją naukową pasję przy projektowaniu mobilności.
– Jesteśmy kluczem do transformacji branży motoryzacyjnej. Wnosimy różnorodność choćby do sektorów, takich jak innowacje, zrównoważony rozwój czy doświadczenie użytkownika. A to tylko kilka obszarów, w których się wyróżniamy – podkreśla Lizana.