Wysublimowana sylwetka i hiszpański temperament. Twórca najnowszego SEAT-a Leona opowiada o pracy nad autem
28 stycznia 2020 roku odbyła się premiera najnowszej odsłony bestesellowego SEAT-a Leona. Szef zespołu projektowego SEAT-a Alejandro Mesonero-Romanos opowiada, co wyróżnia IV generację kultowego modelu i jakie cele wyznaczyli sobie projektanci. Zabiera także kamery do ściśle tajnego SEAT Design Center, aby przybliżyć proces powstawania samochodu.
Nagrywanie jest surowo wzbronione. W SEAT Design Center wszystko należy uznać za poufne, dlatego telefony komórkowe i wszelkie inne urządzenia nagrywające trzeba każdorazowo pozostawić przy wejściu. – To miejsce skrywa wiele sekretów – żartuje dyrektor ds. designu, Alejandro Mesonero-Romanos. Przy okazji premiery IV generacji SEAT-a Leona zdecydowano się jednak uchylić rąbka tajemnicy. W ekskluzywnym materiale projektant oprowadza po centrum projektowym, w którym powstawał najnowszy Leon. Alejandro określa go jednym słowem: uwodzicielski.
Sportowy charakter, elegancja i prostota w DNA
Zespół projektantów w czasie prac nad sylwetką samochodu starał się jak najbardziej wzmocnić jego ekspresję, zarówno w ruchu, jak i podczas postoju. – Udało nam się zachować niepowtarzalnego ducha Leona, lecz poddaliśmy go naszej własnej interpretacji. Postanowiliśmy wydłużyć i obniżyć linię maski, a także nadać jej bardziej zdecydowanego charakteru. Wyrazistość zwiekszają także pełne temperamentu reflektory LED. Natomiast trójwymiarowe połączenie pomiędzy przednimi światłami a grillem jest odważne i kojarzy się z siłą. To moja ulubiona część – tłumaczy Alejandro.
Samochód nowej serii różni się od swoich poprzedników pod wieloma względami, lecz to bezsprzecznie wciąż kultowy Leon. – Auto ma wszystko co, czego oczekują wielbiciele modelu – sportowy charakter z dużą dozą elegancji i prostoty – mówi Mesonero-Romanos.
Wnętrze pełne innowacyjnych rozwiązań
Wnętrze nowego Leona oparto na innowacjach. – Ciężko pracowaliśmy nad stworzeniem jedynego w swoim rodzaju cyfrowego doświadczenia dla kierowcy i pasażerów – opowiada projektant. Kokpit został zaprojektowany przy zachowaniu wszystkich zasad ergonomii, co zwiększa komfort i bezpieczeństwo. Elegancka, szeroka deska rozdzielcza nadaje wnętrzu subtelny i przyjemny wygląd. – To fuzja funkcjonalności, minimalizmu i elegancji – podsumowuje.
Oryginalne oświetlenie w technologii LED
– Oświetlenie zasługuje na szczególną uwagę – zauważa Mesonero-Romanos. – Zaawansowana technologia w połączeniu ze śmiałym projektem zapewniają najwyższą skuteczność i sprawiają, że Leona nie da się pomylić z żadnym innym autem, nawet z dużej odległości. Reflektory w technologii Full LED poprawiają widoczność, a tylne światła rozciągnięte przez całą szerokość samochodu nie tylko zwiększają walory estetyczne, lecz czynią samochód łatwo zauważalnym dla innych kierowców.
Wewnątrz technologia LED tworzy bardzo nastrojową atmosferę. Łuk światła okala całą deskę rozdzielczą. – Oświetlenie LED nie tylko daje spektakularny, ambientowy efekt, lecz pełni także szereg innych funkcji jako część systemu monitorowania martwego pola z opcją ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu. Poza tym stanowi element zachwycającego powitalnego spektaklu – tłumaczy Alejandro. W pojazdach z opcją pełnego oświetlenia LED na lusterkach umieszczono światła powitalne, które podczas otwierania samochodu wyświetlają słowo „Hola!” na powierzchni pod drzwiami.
Od intuicji do sukcesu
Projektanci kierują się przede wszystkim intuicją, a ich praca zaczyna się najczęściej od prostego pomysłu. – Później jednak musimy znacznie pogłębić i w pewnym sensie oswoić każdą koncepcję, aby przekuć ją najpierw w udany projekt, a później w świetny samochód – tłumaczy. – Mieliśmy bardzo jasne wyobrażenie nowego Leona. Chcieliśmy, aby był jak najbardziej ekspresyjny, a jednocześnie nienachalny.
Zespół SEAT Design Center znalazł sposób, aby pogodzić odważny front z eleganckimi liniami i rozpoznawalnym tyłem. Efekt końcowy? – Najlepszy Leon do tej pory – podsumowuje zwięźle szef zespołu projektowego, który już rozpoczął prace nad kolejnym pojazdem. Jednak szczegóły nowego przedsięwzięcia są oczywiście utrzymane w ścisłej tajemnicy.
SEAT jest jedyną firmą z sektora motoryzacyjnego, która projektuje, rozwija i produkuje samochody w Hiszpanii. SEAT, będący częścią Grupy Volkswagen, to międzynarodowy koncern z siedzibą w Martorell koło Barcelony, eksportujący około 80% swojej produkcji do ponad 75 krajów. W 2018 roku SEAT osiągnął ogólnoświatową sprzedaż na poziomie 517 600 pojazdów, co stanowi najwyższy wynik w ciągu 68 lat jego istnienia.
Grupa SEAT zatrudnia ponad 15 000 wykwalifikowanych pracowników w trzech zakładach produkcyjnych w Barcelonie: Zona Franca, El Prat de Llobregat i Martorell, gdzie powstają między innymi niezwykle popularne modele Ibiza, Leon i Arona. Ponadto firma produkuje model Ateca w Republice Czeskiej, model Alhambra w Portugalii, model Tarraco w Niemczech oraz model Mii na Słowacji.