SEAT Ibiza – 5 filarów sukcesu hiszpańskiej ikony
- Po 40 latach, 5 generacjach i 6 milionach sprzedanych egzemplarzy, Ibiza stała się ikoną motoryzacji.
- Począwszy od debiutu w 1984 r., każda kolejna generacja modelu technologicznie wyprzedzała swoją epokę zachowując hiszpański charakter.
- By uczcić 40. rocznicę powstania Ibizy, SEAT stworzył serię Anniversary Limited Edition z wyjątkowymi elementami wyposażenia.
40 lat obecności na rynku – już samo to stanowi potwierdzenie, że Ibiza osiągnęła sukces. To model, który w pełni odzwierciedla ducha SEAT-a – zaprojektowany, opracowany i wyprodukowany w pełni w Barcelonie. W każdej kolejnej z 5 generacji Ibiza mocno ewoluowała dotrzymując kroku, a często nawet wyprzedzając swoje czasy i stając się pionierem w swoim segmencie. Na sukces tego modelu złożyło się wiele czynników. Oto pięć najważniejszych.
Esencja autentyczności
Od momentu premiery w 1984 r., SEAT Ibiza jest jednym z najważniejszych modeli marki. Był to pierwszy samochód opracowany w całości przez hiszpańskiego producenta, który otworzył drogę do projektowania kolejnych. Jak opowiada Joan Roig z działu rozwoju marki, poza jednostką napędową, w projektowaniu której uczestniczyli inżynierowie Porsche, Ibizę wyróżniał sportowy wygląd i charakter. Te główne atrybuty były ulepszane z każdą kolejną generacją.
Śrubowanie wyników
Z ponad 6 mln sprzedanych egzemplarzy, Ibiza jest najpopularniejszym modelem marki w historii i stanowi jeden z filarów międzynarodowego sukcesu SEAT-a. Jej druga generacja była pierwszym autem wyprodukowanym w fabryce w Martorell i przez 3 lata z rzędu królowała w Rajdowych Mistrzostwach Świata w klasie F2 (w sezonach 1996, 1997 i 1998). Mikel Palomera, dyrektor zarządzający marki SEAT w Hiszpanii stwierdził, że Ibiza to samochód „śródziemnomorski, młodzieńczy i dający radość z jazdy, doskonale odzwierciedlający wartości marki”.
Sportowy charakter
Pedro Fondevila, dyrektor ds. planowania, cen i emisji CO2 w SEAT S.A. przyznał, że „SEAT Ibiza jest synonimem wolności dla młodszych pokoleń”, ale to nie wynika wyłącznie z atrakcyjnego wyglądu. „Ibiza zawsze na nowo definiowała sportowy charakter w swojej klasie czerpiąc z rozwiązań, które wcześniej były zarezerwowane wyłącznie dla modeli wyższych segmentów” – wyjaśnia Fondevila. Jako przykład takiego działania można przytoczyć trzecią generację modelu, która jako pierwsza pojawiła się w sportowej odmianie FR.
Ewolucja technologiczna
Według Marty Milán, szefowej linii montażowych w SEAT S.A., „Ibiza nie tylko podniosła poprzeczkę pod względem osiągów i designu, ale także rzuciła nam wyzwanie, abyśmy ewoluowali wraz z nią w procesie produkcji”. Dla przykładu – czwarta generacja stanowiła ogromny krok naprzód w zakresie bezpieczeństwa, na co pozwoliły badania przeprowadzone w Centrum Technicznym w Martorell.
Ikoniczny design
Koronnym kluczem w dążeniu do sukcesu Ibizy jest połączenie osiągów z wyjątkowym designem. „Stylizacja modeli każdej generacji to coś niezwykłego. Wszystkie wyprzedzały swoje czasy, ale każda zachowała ten sam, śródziemnomorski styl, który uwielbiali klienci” – wyjaśnia Jorge Diez, szef ds. designu. Przykładowo - w modelu najnowszej, piątej generacji nowoczesny wygląd zgrano z rewolucyjnymi rozwiązaniami z dziedziny connectivity.
Z okazji 40. rocznicy powstania modelu Ibiza, SEAT wprowadził rocznicową serię limitowaną wyróżniającą się nowymi kolorami nadwozia, 18-calowymi felgami z i wyjątkowymi elementami wyposażenia. Elementy te podkreślają, że Ibiza stanowi wzór w kwestiach dynamiki i jakości oraz wchodzi w kolejne czterdziestolecie jako samochód, który odpowiada na zmieniające się potrzeby klientów.