Wayne Griffiths – buntownik, który stworzył CUPRĘ
- Prezes zarządu marek SEAT i CUPRA zaczął swoją karierę od mycia samochodów w rodzinnym salonie samochodowym pod Manchesterem.
- Wiedza zdobyta podczas studiów na University of Leeds przyczyniła się do otrzymania pierwszej pracy w Volkswagen Group.
- Jego otwarty umysł, gotowość do podejmowania odważnych decyzji i odwaga we wprowadzaniu innowacji doprowadziły w 2018 rok do stworzenia marki CUPRA.
Wayne Griffiths, prezes zarządu marek SEAT i CUPRA lub jak sam się określa „rebel with a cause”, to osoba, która zapisała się na kartach motoryzacyjnej historii. Urodzony i wychowany w angielskim Dukinfield, od najmłodszych lat miał kontakt z samochodami. Po opuszczeniu rodzinnego miasta Griffiths piął się po szczeblach kariery, aby dzisiaj poprzez markę CUPRA rewolucjonizować motoryzacyjny krajobraz.
Od mycia samochodów, do stanowiska szefa marki
Rozdział motoryzacyjny w życiu Wayne’a zaczyna się w salonie samochodowym, prowadzonym przez ojca. W czasie, gdy jego koledzy grali w piłkę nożną, zajmował się myciem samochodów. Z czasem jednak dostawał coraz bardziej odpowiedzialne zadania – miał m.in. okazję poznać od podszewki obsługę klienta czy strategie sprzedaży. Kontakt z niemal każdym, kto był zainteresowany kupnem samochodu w salonie, nauczył go spojrzenia na motoryzację z punktu widzenia klienta. Doświadczenia te stały się przyczynkiem do wypracowania podejścia „rebel with a cause”, czyli postawy koncentrującej się na autentyczności, odwadze, innowacyjności, ale i wzbudzaniu emocji, z jednoczesnym zachowaniem praktycznego podejścia do prowadzenia biznesu.
Edukacja i kariera w Volkswagen Group
Chcąc poszerzyć swoje horyzonty, Griffiths zdecydował się na studiowanie zarządzania międzynarodowego i języka niemieckiego na uczelni w Leeds. Połączenie doświadczenia i wiedzy akademickiej pozwoliło mu już w 1989 roku rozpocząć karierę w Volkswagen Group, gdzie pracował w dziale sprzedaży i marketingu firmy Audi AG. Już w latach 1997-1998 kierował obszarem międzynarodowego marketingu detalicznego, a od 1998 roku piastował różne funkcje w dziale sprzedaży firmy.
Od 2005 do 2013 roku był odpowiedzialny za sprzedaż na europejskich rynkach eksportowych, a następnie objął funkcję szefa sprzedaży w AUDI AG w Niemczech. Griffiths przez lata rozwijał się na kolejnych stanowiskach w działach handlowych na różnych rynkach, by w 2016 r. zostać wiceprezesem ds. sprzedaży i marketingu marki SEAT. Jego odwaga we wprowadzaniu innowacji doprowadziły w 2018 rok do narodzin marki CUPRA.
Początek nowej ery
Powstanie zupełnie nowego gracza na rynku było możliwe dzięki charyzmie i niekonwencjonalnemu podejściu dyrektora generalnego CUPRY do kwestii zarządzania. Jego zdolność do rzucania ambitnych wyzwań zespołowi, zachęcania do przekraczania granic i wprowadzania innowacyjnych rozwiązań zaowocowała stworzeniem marki, która stała się symbolem oryginalności i indywidualizmu. Co więcej, w 2023 roku Griffiths otrzymał tytuł dyrektora generalnego roku w konkursie Eurostars Awards. Nagroda ta jest wyrazem uznania jego wpływu na rozwój CUPRY, jednej z najszybciej rozwijających się marek motoryzacyjnych w Europie.
Wayne Griffiths wciąż z przyjemnością wraca do Manchesteru i odwiedza miejsca, w których spędził młodość. Na 2024 rok zapowiedział otwarcie w tym mieście nowego CUPRA City Garage.