SEAT podsumowuje rekordowy rok 2019 i wskazuje wyzwania na 2020
SEAT ogłosił raport finansowy za rekordowy pod względem wyników 2019 rok. Hiszpański producent odnotował zysk operacyjny na poziomie 346 milionów euro, czyli o 17,5% wyższym niż w 2018 roku (294 milionów). Natomiast obrót wzrósł o 11,7% i wyniósł 11,157 miliarda euro (w 2018 roku – 9,991 miliarda). Na sukces marki wpłynął przede wszystkim znaczny wzrost sprzedaży pojazdów. Początek 2020 roku stawia także nowe wyzwania przed branżą motoryzacyjną.
Hiszpański lider innowacji
W 2019 roku SEAT przeznaczył 1,259 miliarda euro na swój program inwestycyjny, przewidujący przede wszystkim rozwój nowych modeli, w tym pojazdów elektrycznych. To o 3% więcej niż w poprzednim roku – zainwestowano wtedy 1,223 miliarda euro – i stanowi najwyższą kwotę przekazaną na ten cel w historii firmy. Do działu R&D trafiło 705 milionów, czyli 6,4% całkowitego obrotu – o 7,5% więcej niż w 2018 roku (656 milionów). SEAT to największy inwestor przemysłowy w dziedzinie badań i rozwoju w Hiszpanii. Przeznaczone przez niego środki stanowią 5% wszystkich wydatków R&D w tym kraju.
Przepływy pieniężne firmy z działalności operacyjnej wzrosły przez rok o 56,2%, do 1,092 miliarda euro (699 milionów w 2018 roku), co odpowiada 9,8% całkowitego obrotu. SEAT jest jedną z dziesięciu hiszpańskich firm z najwyższymi wynikami w obszarze przepływów pieniężnych z działalności operacyjnej. Przekłada się to na stabilność finansową przedsiębiorstwa oraz jego zdolność do samofinansowania przyszłych inwestycji.
– Te liczby dowodzą sile finansowej SEAT-a. Nasze starania optymalizacji wydatków pozwoliły obniżyć koszty produkcji, kontrolować koszty pośrednie i zainspirować naszych dostawców do innowacji. Głównymi celami dla nas są zwiększenie rentowności i efektywności oraz poprawa marży operacyjnej – wymienia Casten Isensee, CEO SEAT-a.
Sprzedaż – podstawa wzrostu
Produkcja SEAT-a drugi rok z rzędu osiągnęły rekordowy poziom – w 2019 roku z zakładów wyjechało 574 078 pojazdów, czyli o 10,9% więcej niż rok wcześniej. Ponadto dzięki zwiększeniu wolumenu sprzedaży samochodów o większej marży, średni przychód na pojazd wzrósł o 4,2%, do 15 050 euro (w 2018 roku – 14 450 euro). Aż 44% wszystkich aut sprzedanych przez SEAT-a w ubiegłym roku stanowiły SUV-y: Arona, Ateca i Tarraco. Do sukcesu przyczyniła się również CUPRA. W 2019 roku sprzedano 24 662 samochody sygnowane nową marką, co jest wynikiem o 71,8% wyższym od poprzedniego roku.
W 2019 roku eksport pojazdów i podzespołów SEAT-a osiągnął wartość 81% całkowitego obrotu, czyli 9,014 miliarda euro. Czyni to z producenta wiodącym hiszpańskim eksporterem przemysłowym, odpowiadającym za 3% całkowitego eksportu tego kraju.
SEAT określił nowy strategiczny region rozwoju marki – Amerykę Łacińską, na której planuje skupić się w najbliższej przyszłości. Szczególnie istotny okazał się również rynek meksykański – w ubiegłym roku producent sprzedał tam 24 314 pojazdów, czyli o 5,4% więcej niż w 2018 roku. Ponadto od 2019 roku SEAT-a można nabyć w Chile, a już niedługo marka stanie się powszechnie dostępna również w Kolumbii. Hiszpański producent opracował także strategię rozwoju na rynku peruwiańskim.
W Europie producent ustanowił nowy rekord sprzedaży w Niemczech (132 537 sprzedanych pojazdów, o 16,1% więcej niż w analogicznym okresie) i utrzymał swoją pozycję lidera na rynku hiszpańskim, gdzie do nowych właścicieli trafiły 107 954 pojazdy (o 0,2% więcej niż rok wcześniej). W Wielkiej Brytanii, stanowiącej trzeci najważniejszy dla SEAT-a rynek, sprzedaż wzrosła do rekordowego poziomu 68 822 egzemplarzy, czyli o 9,5% więcej niż w analogicznym okresie. Producent może się pochwalić rekordową sprzedaż również na rynku polskim – w 2019 zarejestrowano 12 435 nowych samochodów spod znaków SEAT-a i CUPRA. Hiszpańska firma odnotowała także najwyższy w historii wolumen sprzedaży na innych kluczowych rynkach, takich jak Austria, Szwajcaria, Izrael, Szwecja i Dania.
– Wzrost sprzedaży naszych pojazdów trzeci rok z rzędu osiąga dwucyfrowe wartości, i to w warunkach ogólnego spowolnienia na rynku. Naszym głównym celem na 2020 roku jest poprawa rentowności naszej sprzedaży i ustabilizowanie pozycji na rynku – tłumaczy Wayne Griffiths, CEO CUPRY oraz wiceprezes ds. sprzedaży i marketingu SEAT-a. – Uznajemy CUPRĘ za nasz tegoroczny priorytet. Marka dąży do osiągnięcia obrotu w wysokości miliarda euro. Spodziewamy się tego wyniku, gdy wszystkie planowane modele trafią na rynek. CUPRA odegra kluczową rolę w planie zwiększenia marży operacyjnej firmy.
Martorell – największa fabryka samochodów w Hiszpanii
W 2019 roku produkcja pojazdów SEAT-a wzrosła o 12,1%, do rekordowej liczby 592 019 samochodów (w 2018 roku – 528 293). Poza Martorell producent korzystał również z pięciu innych fabryk: w Kvasinach i Mladá Boleslav (Czechy), w Wolfsburgu i Zwickau (Niemcy), w Palmeli (Portugalia) i Bratysławie (Słowacja).
W 2019 roku z linii produkcyjnych w Martorell zjechało 500 005 samochodów, co oznacza największy wolumen produkcji od 2000 roku. Liczba stworzonych pojazdów zwiększyła się o 5,4% w stosunku do 2018 roku, kiedy w hiszpańskiej fabryce powstało 474 300 aut. Tym samym Martorell potwierdziło swoją pozycję jako zakładu o najwyższej produkcji pojazdów w Hiszpanii. To zarazem drugi wynik w całej Europie.
W Martorell w 2019 roku powstawało średnio 2300 samochodów dziennie, co przekłada się na 90% maksymalnej wydajności. W 2020 roku zakład będzie produkować dodatkowo nowego SEATA i CUPRĘ Leona oraz CUPRĘ Formentora. Ponadto po raz pierwszy rozpocznie wytwarzanie zelektryfikowanych pojazdów – w ofercie Leona dostępny jest napęd hybrydowy typu plug-in.
W ramach wypełnienia zobowiązań do dekarbonizacji i walki ze zmianami klimatycznymi SEAT zainwestował 27 milionów euro w rozwiązania w fabryce w Martorell, które ograniczają emisję CO2. Producent opracowuje ambitną strategię zrównoważonego rozwoju pod nazwą „Move to Zero”, która zakłada redukcję emisji CO2 na każdym etapie cyklu produkcyjnego. Fabryka w Martorell ma osiągnąć zerowy ślad węglowy do 2030 roku.
31 grudnia 2019 roku SEAT zatrudniał 14 663 pracowników, co czyni go jednym z największych pracodawców w Hiszpanii. 98% spośród zatrudnionych pracuje na podstawie umowy o pracę. Osiągnięcie tak dobrych wyników pozwoliło firmie wypłacić pracownikom premię w wysokości 1 550 euro, o 250 euro więcej niż przewidywało porozumienie z początku roku. To najwyższa suma w historii firmy.
2020 – rok pełen wyzwań
Branża motoryzacyjna znajduje się w momencie wielkiej zmiany, a najbliższe lata zadecydują o długofalowym kierunku jej rozwoju. Każdy z wytwórców liczy się z nieuniknionymi, dogłębnymi modyfikacjami dotykającymi każdego etapu produkcji. Do największych wyzwań należą rozwój pojazdów elektrycznych, obniżenie wpływu na środowisko, nowoczesna mobilność oraz walka ze zmianą klimatu. Co więcej, ostatnie wydarzenia związane z epidemią COVID-19 każą wziąć pod uwagę możliwy scenariusz niekorzystnej sytuacji makroekonomicznej. Rozprzestrzenianie się koronawirusa SARS-CoV-2 już teraz zmusiło SEAT-a do przyjęcia planu tymczasowego dostosowania warunków pracy.
– W 2020 roku będziemy ciężko pracować, aby sprostać wyzwaniom, które bezpośrednio wpłyną na naszą działalność, takim jak pogorszenie ogólnej sytuacji na rynku w wyniku epidemii COVID-19. Pandemia koronawirusa uniemożliwia w tej chwili stawianie wiarygodnych prognoz dotyczących globalnej ekonomii i tegorocznych wyników SEAT-a. W takich okolicznościach najważniejsze jest wdrożenie środków, które zapewnią płynność działalności w dobie kryzysu. Po jego zakończeniu naszym priorytetem stanie się jak najszybszy powrót do normalności, czyli wznowienie produkcji i sprzedaży – podkreśla Carsten Isensee.
W 2019 roku SEAT podjął decyzje w sprawie najważniejszych projektów. W ramach aktualizacji strategii dotyczących marek, rynków i systemów produkcji grupy Volkswagen, SEAT postanowił odroczyć wejście na rynek chiński. Ponadto firma nie będzie częścią JAC Volkswagen, chociaż utrzyma współpracę ze spółką joint venture w obszarach designu i R&D. Obecnie Volkswagen kieruje pracami nad rozwojem 4-metrowej platformy MEB (Modular Electric Propulsion) przeznaczonej dla pojazdów elektrycznych. SEAT wraz z innymi markami Grupy bierze aktywny udział w przedsięwzięciu.
Zauważalna jest niepewność sytuacji na niektórych rynkach, np. w Wielkiej Brytanii i Algierii, co może utrudnić funkcjonowanie firmy w wymiarze lokalnym. Po wejściu w życie nowych regulacji w Algierii SEAT przestał montować tam pojazdy, podobnie jak wszyscy inni producenci samochodów obecni w kraju. Cała grupa Volkswagen, w tym SEAT, szukają obecnie możliwości porozumienia z władzami i dalszego działania na algierskim rynku.
Elektryfikacja SEAT-a i CUPRY
W 2020 i 2021 roku SEAT i CUPRA wprowadzą na rynek pięć nowych modeli całkowicie elektrycznych lub z napędem hybrydowym. Dołączą one do zelektryfikowanej wersji SEAT-a Mii, która już trafiła do sprzedaży na wybranych rynkach. Nowy Leon, który poszerzył ofertę zarówno SEAT-a, jak i CUPRY, będzie dostępny z napędem hybrydowym. Podobnie CUPRA Formentor – pierwszy model stworzony ekskluzywnie dla nowej marki. Do wymienionych aut hybrydowych dołączy również SEAT Tarraco w wersji PHEV. Co więcej, wyczekiwany el-Born będzie drugim po Mii electric całkowicie elektrycznym samochodem w portfolio SEAT-a.
Producent planuje również poszerzyć gamę dostępnych silników o jeszcze bardziej oszczędne wersje, dzięki czemu wachlarz opcji dla klientów dodatkowo się poszerzy. Zgodnie z tym założeniem osoby zainteresowane premierowym Leonem mogą dokonać wyboru spośród kilku systemów napędowych: benzynowego, Diesla, hybrydowego typu plug-in oraz mild hybrid.
W 2020 roku firma będzie także kontynuować strategię dotyczącą nowoczesnej mobilności miejskiej. Po raz pierwszy w swej 70-letniej historii wypuści na rynek elektrycznego e-Scootera i nową elektryczną hulajnogę. W 2019 roku SEAT sprzedał 11 000 egzemplarzy EXS KickScooter. Nowy jednoślad potwierdza gotowość hiszpańskiego producenta na niechybną transformację branży motoryzacyjnej, która zmusi marki do oferowania alternatywnych środków komunikacji.