SEAT Marbella - hiszpański symbol niezależności
- SEAT Marbella pojawiła się w sprzedaży w 1986 r. i była obecna na rynku aż do 1999 r.
- Niewielki model o prostej konstrukcji zyskał uznanie hiszpańskich kierowców, dzięki prostocie konstrukcyjnej, funkcjonalności i atrakcyjnej jak na tamte czasy cenie.
- Był to ostatni model produkowany w Zona Franca - barcelońskiej fabryce marki SEAT.
SEAT Marbella, to nie tylko samochód, który od lat utrzymuje kultowy status wśród miłośników motoryzacji. Jako istotny element strategii rozwoju hiszpańskiej marki w latach 80., Marbella wyróżniła się jako ikona dostępności i funkcjonalności, odzwierciedlająca wieloletnią tradycję firmy w projektowaniu samochodów, które po prostu są częścią życia ludzi.
Początki historii SEAT-a Marbelli
SEAT Marbella zadebiutował pod koniec 1986 r. jako rozwinięcie koncepcji Fiata Pandy. Model ten, zmodyfikowany pod względem mechaniki i designu, zrewolucjonizował hiszpańskie ulice jako odpowiedź na potrzeby rynkowe dotyczące ekonomicznego i niezawodnego pojazdu miejskiego. Dzięki swojej prostocie, funkcjonalności i atrakcyjnej cenie szybko zdobył serca kierowców, stając się symbolem niezależności. Do zakończenia sprzedaży w 1999 r. sprzedał się w liczbie ponad 616 tys. egzemplarzy.
Nadwozie o długości 3,48 metra skrywało 4 miejscowe wnętrze, w którym wygospodarowano przestrzeń na 272 litry bagażu. Dzięki sporemu prześwitowi i wytrzymałemu zawieszeniu Marbella świetnie sprawdzała się na drogach z nawierzchnią o gorszej jakości. Lekka konstrukcja pojazdu sprawiała, że mógł on być z powodzeniem napędzany silnikiem o pojemności zaledwie 903 cm3.
To ostatni model SEAT-a produkowany w Zona Franca
Historia należącej do marki SEAT fabryki Zona Franca sięga 1953 r. To tam zaczęła się historia marki i powstawały pierwsze jej modele - m.in. legendarne SEAT 1400 i SEAT 600. Po zakończeniu produkcji Marbelli, SEAT wciąż wykorzystuje to miejsce do przygotowywania elementów karoserii do wielu modeli marki oraz pozostałych marek Grupy Volkswagena.
– SEAT Marbella to ucieleśnienie prostoty, praktyczności i efektywność, które okazały się kluczem do demokratyzacji mobilności. Jesteśmy dumni, że możemy dziedziczyć i kontynuować te wartości, dostarczając pojazdy, które spełniają współczesne oczekiwania, nie zapominając tradycji – mówi Katarzyna Dziomdziora, PR managerka marek SEAT i CUPRA.