SEAT Leon – 4 pokolenia innowacji
2020-07-22

SEAT Leon – 4 pokolenia innowacji

Od ponad 20 lat SEAT Leon, projektowany i produkowany w Barcelonie, pozostaje wizytówką hiszpańskiej marki. Kolejne generacje pojazdu wprowadzały odważne, innowacyjne rozwiązania, które wyznaczały nowe standardy dla segmentu pojazdów kompaktowych. Oto najważniejsze fakty o bestsellerowym samochodzie, który dotychczas sprzedał się w ponad 2 milionach egzemplarzy.

1999 rok – pierwsza generacja. Imponujący debiut

Pierwszy model SEAT-a, którym marka zadebiutowała w segmencie samochodów kompaktowych, zaprojektował Giorgetto Giugiaro. Był to pierwszy w historii pojazd hiszpańskiej marki produkowany równocześnie w dwóch zakładach – Bacelonie i Brukseli – który oferował napęd na cztery koła i sześciobiegową skrzynię biegów. Debiutancka generacja Leona to także pierwszy SEAT, który mógł się pochwalić mocą ponad 150 KM – niektóre egzemplarze miały pod maską silniki o mocy 180 KM.

Wyraźnym wyróżnikiem Leon na tle konkurencji była jego całkowicie galwanizowana karoseria – zaznacza Michael Geue, kierujący programami antykorozyjnymi oraz rozwojem strukturalnym SEAT-a. – Nie tylko zapewniała ochronę przed korozją, ale zarazem pozytywnie wpływała na wygląd zewnętrzny. Samochód zaskakiwał również wieloma rozwiązaniami, jak choćby zdalne otwieranie klapki wlewu paliwa, co było wtedy jeszcze rzadkością na rynku.

2005 rok – druga generacja. Innowacyjny, sportowy design

Walter Da Silva nadał drugiej generacji Leona wyjątkowy kształt i design. – Projektant dokonał prawdziwej rewolucji w segmencie, który trzymał się tradycyjnej stylistyki – mówi José Miguel, odpowiedzialny za rozwój podwozia SEAT-a. – Wprowadził ikoniczne już boczne tłoczenia i przeprojektował tylne klamki, tak by samochód sprawiał wrażenie trzydrzwiowego.

Nowe wcielenie Leona zaznaczyło również swoją obecność w motosporcie. Samochód zdobył cztery tytuły dla producentów oraz kierowców w ogólnoświatowych zawodach, a w 2008 i 2009 roku zwyciężył w serii WTCC.

Zwycięstwa były tym większym osiągnięciem, że modele kompaktowe nie mają specjalnie wyprofilowanych bagażników tylnych. A to w znacznym stopniu wpływa na niższe osiągi aerodynamiczne – dodaje Isidre López, opiekujący się kolekcją historycznych modeli SEAT-a.

2012 rok – trzecia generacja. Styl i jakość

Za projektem trzeciego Leona stoi Alejandro Mesonero-Romanos, który postanowił nadać mu bardziej wysublimowany wygląd. To pierwszy samochód kompaktowy, w którym wprowadzono pełne oświetlenie LED. Postanowiono również rozszerzyć ofertę wersji wykończenia, by odpowiedzieć na coraz bardziej zróżnicowane oczekiwania klientów. Fani marki mogli również wybrać między wariantem 5-drzwiowym, 3-drzwiowym lub rodzinnym Sportstourerem.

– W tym modelu wprowadziliśmy wyjątkowo wysoką jakość, m.in. poprzez dobór materiałów wykończeniowych czy nawet ustawienie optymalnego odgłosu otwierania i zamykania drzwi. Wiele uwagi poświęciliśmy również wnętrzu – mówi José Miguel. Zmiany zostały docenione przez rynek, co można było zauważyć w zwycięstwie Leona w licznych testach porównawczych.

2020 rok – czwarta generacja. Zaawansowana technologia

Premiera najnowszego wcielenia SEAT-a Leona potwierdziła bezprecedensowy skok technologiczny. Aktualny model jest pierwszym w pełni połączonym z otoczeniem samochodem marki, wprowadzającym innowacyjne rozwiązania również w dziedzinie bezpieczeństwa i oświetlenia. Alejandro Mesonero-Romanos nadał pojazdowi więcej osobowości, zachowując przy tym jego sportowy charakter. Model jest po raz pierwszy oferowany w aż pięciu wersjach napędu (benzynowej, wysokoprężnej, miękkiej hybrydzie, hybrydzie typu plug-in oraz niedostępnej w Polsce CNG). SEAT Leon czwartej generacji zapewnia niespotykaną wcześniej dowolność personalizacji, czym po raz kolejny wyznacza nowy standard dla całego segmentu.

Pobierz multimedia
Format: zip
Rozmiar: 245.81 MB
Pobierz pdf
Format: pdf
Rozmiar: 181.46 kB
Pobierz plik tekstowy
Format: txt
Rozmiar: 4.07 kB

Multimedia

Proszę czekać...