SEAT Ibiza Rey, czyli królewski pojazd z Martorell
- Hiszpański producent samochodów na specjalne zamówienie ówczesnego króla Hiszpanii Juana Carlosa I stworzył wyjątkowy model SEAT-a Ibiza.
- Był to prezent dla obecnego władcy kraju, króla Filipa VI z okazji jego 18-tych urodzin.
- SEAT Ibiza Rey powstał w 1986 roku. Został wyposażony w zaawansowane na tamte czasy technologicznie rozwiązania, m.in. klimatyzację czy silnik wtryskowy o mocy 100 KM. Dziś jest dostępny w dawnej hali produkcyjnej, budynku A122 i stanowi część bogatej kolekcji modeli historycznych SEAT-a.
SEAT Ibiza Rey powstał na specjalne zamówienie ówczesnego króla Juana Carlosa I w 1986 roku jako prezent dla jego syna, a obecnego władcy Hiszpanii z okazji jego 18. urodzin. Podstawę stanowił SEAT Ibiza pierwszej generacji z 1984 r. Samochód po wielu latach użytkowania i jego odrestaturowaniu w 2013 r. wzbogacił kolekcję ponad 250 zabytkowych klasyków hiszpańskiej marki.
SEAT Ibiza po królewsku
Rodzina królewska skontaktowała się z hiszpańskim producentem z chęcią zamówienia wyjątkowego pojazdu dla księcia Filipa, który miał niedługo osiągnąć pełnoletniość. Wybór SEAT-a nie był skądinąd przypadkowy – stanowił ukłon w stronę marki z rodowodem z Martorell. Poza tym, ówczesny władca Hiszpanii, król Juan Carlos I był wielkim fanem motoryzacji i starał się tę pasję przekazać swoiemu synowi.
SEAT Ibiza Rey (funkcjonuje również pod nazwą SEAT Ibiza King) był lepszą wersją powstałego w 1984 roku modelu pierwszej generacji. Samochód wyposażono w szereg unikalnych funkcji, które wyróżniały pojazd spośród pozostałych, a dodatkowo wyprzedzały swoją epokę, w tym klimatyzację i podwójny układ hamulcowy.
Centrum Techniczne SEAT-a w Ibizie dla króla zainstalował 1,5 litrowy silnik benzynowy z wtryskiem paliwa o mocy 100 KM zamiast 85 KM oferowanych w standardzie. Podobne rozwiązanie zastosowano w Ibizie SXI, która do produkcji weszła dwa lata później.
Dopracowano też zarówno nadwozie pojazdu, jak i jego wnętrze. Poszerzona tylna oś samochodu stanowiła jego sportowy akcent. Model zyskał też nowe spojlery, niedostępne wcześniej w Ibizie światła przeciwmgielne oraz szersze opony. SEAT Ibiza Rey otrzymał złote barwy, które nie były dotychczas dostępne w gamie kolorystycznej Ibizy.
Wnętrze samochodu dopasowano zgodnie z potrzebami księcia. Przede wszystkim ze względu na wzrost Filipa VI, w Ibizie zainstalowano fotele Recaro z wyprofilowanymi podparciami. Zamontowano również kierownicę Porsche 924, a na słupku nadwozia pojawił się napis SXI.
Królewski odbiór
Producent dostarczył samochód księciu na tor Can Padró w styczniu 1986 roku. Filip VI jeździł nim przez półtora roku, a następnie przekazał samochód bliskiej osobie, gdy rozpoczął szkolenie w akademii wojskowej w Saragossie. Ostatecznie, Ibiza Rey przejechała łącznie 152 000 kilometrów, a na kolejne 16 lat pozostała w garażu w Logroño.
W 2013 roku zdecydowano przywrócić pojazd do jego pierwotnego stanu. Renowacja samochodu zajęła inżynierom około czterech miesięcy pracy. Zakończono ją przed wizytą króla Filipa VI w fabryce SEAT-a w 2014 roku. Obecnie SEAT Ibiza Rey stanowi część bogatej kolekcji samochodów historycznych SEAT-a[1] i wystawy w dawnej hali produkcyjnej, budynku A122.
[1] SEAT Coches Históricos.