SEAT Arona: dynamiczna i wydajna gama silnikowa
SEAT Arona to nowość w gamie aut SEAT-a i pierwszy model hiszpańskiej marki w segmencie A0. Arona jest pierwszym crossoverem stworzonym na nowatorskiej platformie MQB A0, która gwarantuje znakomite właściwości jezdne – jednocześnie kierowcom Arony pomaga dynamiczna i wydajna gama silników.
Arona to idealna propozycja dla wszystkich miłośników nowych technologii. Jest to pierwszy crossover koncernu Volkswagen, który skonstruowany został na nowo opracowanej modułowej platformie MQB A0. Wykorzystany już w Ibizie piątej generacji, koncept MQB A0 stanowi krok naprzód względem rozwiązania stosowanego do tej pory. Dzięki użyciu zwiększonej liczby elementów formowanych przy bardzo wysokich temperaturach, stał się teraz jeszcze sztywniejszy i lżejszy. A to oznacza same korzyści dla Arony.
Najważniejsze z nich to lepsze osiągi, niższe zapotrzebowanie na paliwo oraz wyższa dynamika podczas jazdy. W rezultacie nowy SEAT na drodze okazuje się zwinny, bezpieczny, stabilny i jednocześnie wygodny. Świetnie łączy ogień z wodą, zapewniając jednocześnie wysoki komfort i ogromną radość z każdego pokonanego kilometra.
Wszystkie dynamiczne możliwości Arony są dodatkowo wyostrzone w odmianach o mocy ponad 100 KM. Seryjnie wyposażone w mechanizm różnicowy, który dba o jak najlepszą trakcję, wyróżniają się jeszcze wyższą skutecznością podczas pokonywania zakrętów.
Wydajne 3-cylindrowce
Między przednimi kołami Arony pracują jednostki benzynowe z rodziny TSI lub wysokoprężne TDI. Wszystkie mają bezpośredni wtrysk paliwa, turbosprężarkę oraz system start/stop. Do wyboru są trzy różne warianty benzynowe. Pierwszy z nich to 3-cylindrowy 1.0 TSI o mocy 95 KM, współpracujący z 5-biegową przekładnią ręczną. Kolejny w gamie jest także 1.0 TSI, ale w odmianie 115-konnej i z 6-biegową skrzynią ręczną lub z 7-biegowym, dwusprzęgłowym automatem DSG.
Wersja 95-konna osiąga prędkość maksymalną 173 km/h i od 0 do 100 km/h przyspiesza w zaledwie 11,6 s. Dzięki maksymalnemu momentowi obrotowemu wynoszącemu 175 Nm, generowanemu w zakresie 2000–3500 obr./min, pojazd wyróżnia się zaskakująco wysokim poziomem dynamiki, do czego przyczyniają się również nieduża masa własna oraz modyfikacje skrzyni biegów, przeprowadzone w celu jak najlepszego zrównoważenia osiągów i zużycia paliwa. W rezultacie średnie zapotrzebowanie na benzynę pozostaje na niskim poziomie wynoszącym 4,9 l/100 km. Maksymalny moment obrotowy dla obu tych wersji wynosi 200 Nm i jest osiągalny stale w przedziale 2000–3500 obr./min. Co równie istotne, silnik chętnie odpowiada na dodanie gazu w niskim zakresie obrotów, zapewniając przyjemne doznania podczas jazdy.
Oba warianty 115-konne mogą osiągnąć prędkość maksymalną 182 km/h. Czas rozpędzania do 100 km/h jest zbliżony – 9,8 sekundy dla skrzyni ręcznej wobec 10,0 s w przypadku dwusprzęgłowego automatu. Tym niemniej DSG odznacza się gładką, płynną i bardzo sprawną pracą, uwalniając kierowcą od konieczności wciskania sprzęgła i operowania drążkiem zmiany biegów. A to, szczególnie w ruchu miejskim, jest nie do przecenienia.
Kolejne silniki w drodze
Pod koniec 2017 roku gama silników Arony zostanie uzupełniona o kolejny wariant benzynowy, który podczas jazdy ma zapewniać największą dawkę przygody. Czterocylindrowa jednostka 1.5 TSI EVO będzie dysponować 150 KM mocy i zostanie zaopatrzona w aktywny układ odłączania cylindrów. Odmiana ta ma występować tylko w wersji wyposażenia FR i z 6-stopniową przekładnią ręczną. Średnio Arona 1.5 TSI EVO będzie zużywać raptem 5,1 l benzyny na 100 km.
Po stronie wysokoprężnej wkrótce zadebiutuje wydajny i trwały silnik 1.6 TDI. Dostępne będą dwie odmiany – o mocy 95 lub 115 KM. Słabsza z nich ma współpracować z 5-biegową przekładnią ręczną lub z 7-stopniowym DSG, natomiast mocniejsza – ze skrzynią manualną o 6 przełożeniach.
Coś dla każdego
Arona, tak jak inne modele SEAT-a, oferowana jest w czterech wersjach wyposażenia. To Reference, Style oraz FR i Xcellence. Warianty Xcellence i FR są dostępne w tej samej cenie, ale przeznaczone dla różnych odbiorców. Pierwszy celuje w grupę klientów oczekujących od samochodu elegancji i komfortu, drugi ma bardziej sportowy styl. Mimo różnego przeznaczenia obie wersje wyróżniają się bogatym wyposażeniem. Ich właścicieli ucieszą więc dzienne światła LED, nastrojowe dwukolorowe oświetlenie diodowe kabiny (czerwone i białe), tylne czujniki parkowania, tempomat oraz układ wykrywania zmęczenia kierowcy.
O wysmakowany charakter wersji Xcellence dbają 16-calowe obręcze z lekkich stopów, chromowana osłona chłodnicy oraz listwa pomiędzy oknami i bocznymi drzwiami, płynnie przechodząca na tylny słupek. Wewnątrz można zauważyć detale wyróżnione na biało oraz charakterystyczny styl konsoli środkowej, paneli drzwi, kierownicy i deski rozdzielczej.
Wariant FR jest dostępny w dwóch wersjach zawieszenia – normalnym i sportowym – oraz z układem SEAT Drive Profile, pozwalającym na wybór jednego z czterech trybów jazdy. Są to: Normal, Sport, Eco oraz Individual. FR wyróżnia się także 18-calowymi obręczami z lekkich stopów, osłoną chłodnicy oraz tylnym zderzakiem – wszystkie te elementy opracowano specjalnie z myślą o tej wersji. Wewnątrz odmiany FR znalazły się sportowe fotele i deska rozdzielcza wykończona w kolorze czarnym.
Arona jest samochodem kompletnym, czyli atrakcyjnym dla oka, nowocześnie zaprojektowanym i znakomicie wyposażonym. Jeszcze więcej zyskuje po wyruszeniu w wielokilometrową trasę. Wtedy urzeka oszczędnym silnikiem, szczególnym komfortem dla pasażerów oraz wzorowym zachowaniem na drodze.