Połączenie tradycji i nowoczesności, czyli jak powstawał nowy SEAT Ibiza
Dwustu projektantów i system renderujący 3D w ich rękach. Co powstaje z tak intrygującego połączenia kreatywnych umysłów i możliwości współczesnej nauki? Samochody o najbardziej ekscytującym designie, za którymi nie sposób nie obejrzeć się na drodze. Zobaczmy, jak krok po kroku wygląda przygotowanie projektu nowego SEAT-a Ibiza, od pierwszego szkicu do glinianego modelu o rzeczywistych gabarytach.
Wszystkie projekty nowych samochodów zaczynają się w wyobraźni. Gdy pomysł wykiełkuje na tyle, aby nadać mu konkretny kształt, projektanci sięgają po sprawdzone narzędzia: ołówki i kartki papieru. Przed nimi stoi nie lada wyzwanie. Jak przy pomocy kresek i linii zdefiniować styl nowego auta? Jakimi rysami nadać mu osobowość i unikalne cechy, z którymi będzie na stałe kojarzone? Jeśli wena akurat nie nadchodzi, barcelońscy designerzy… rozglądają się wokół siebie. Czerpią inspiracje z architektury, mody, a także przedmiotów codziennego użytku. Dostrzeżone kształty mogą zaintrygować na tyle, aby mieć je w głowie podczas projektowania np. fotela. Projektanci potrafią przygotować nawet 2000 szkiców, z których zostanie wybrany ten jeden – najlepszy.
Trzy wymiary projektu
Na nic zdadzą się nawet najbardziej estetycznie wykonane i najkreatywniejsze szkice, jeśli nie będzie można ich zrealizować. Dzięki technologii 3D i programom podobnym do tych wykorzystywanych podczas tworzenia gier komputerowych i filmów animowanych projektanci SEAT-a zamieniają płaskie rysunki na trójwymiarowe kształty nowego samochodu.
Teraz wiedzą, że ich koncepcje są wykonalne, a nowy pojazd ma szansę ujrzeć światło dzienne. Inżynierowie uzbrojeni w okulary Full HD mogą także po raz pierwszy poczuć wrażenia z wirtualnej jazdy samochodem. Dzięki tej technologii cały proces produkcji jest 10 razy szybszy!
Gliniany kolos i 100 kolorów lakieru
Chociaż trójwymiarowe projekty robią duże wrażenie, wciąż potrzeba modelu z gliny, który realistycznie odda rozmiar nowego auta. Wykwalifikowani rzeźbiarze wykorzystują aż 2500 kg gliny, aby przy pomocy szpatułek i wierteł precyzyjnie odwzorować sylwetkę przyszłego pojazdu.
Na trzy lata przed rozpoczęciem produkcji samochodu do pracy zabierają się również specjaliści od projektowania kolorów. W zaciszu laboratorium, dzięki kombinacji chemii i pasji, powstaje ponad 100 propozycji lakierów, z których zaledwie kilka wejdzie do palety nowego modelu.
Aż chce się dotknąć!
Osiągnięcie idealnego odcienia lakieru to jeden z pierwszych sukcesów, ale dla przyszłych kierowców nie tylko kolor ma znaczenie. Równie ważna jest tekstura – zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz auta.
Zespoły projektantów przyglądają się bacznie każdemu elementowi i zastanawiają się, co idealnie pasowałoby na drzwiach, a jaka w dotyku powinna być deska rozdzielcza. Razem komponują matowe i błyszczące powierzchnie z wytłaczanymi skórami i różnorodnymi ściegami, tworząc całość, która zachwyca miłośników designu z hiszpańskim temperamentem. Każdy element nowego SEAT-a wykonany jest z największą starannością. Na przykład, wszystkie kierownice są ręcznie obszywane przez krawców – mają oni do dyspozycji swój talent oraz zakrzywione igły.
Tak zaprojektowany samochód może przez lata cieszyć kierowców na całym świecie. Zapraszamy do obejrzenia materiału video, który krok po kroku przedstawia projektowanie nowego SEAT-a.