Kulisy powstawania Exponential Experience: CUPRA łącznikiem między światem fizycznym a wirtualnym
- Hiszpańska marka stworzyła Exponential Experience, czyli pierwsze w historii wyścigi elektryczne, które łączą świat wirtualny i rzeczywisty.
- Użytkownicy będą mieli okazję prowadzić elektryczny model UrbanRebel Racing Concept doświadczając jednocześnie wirtualnych wrażeń.
- Podczas prac rozwojowych projektu największym wyzwaniem było zmniejszenie opóźnień, aby odczucia kierowcy odpowiadały obrazom, które widzi.
- Zespół składający się z ponad 35 osób spędził półtora roku na opracowywaniu i testowaniu Exponential Experience, przy współpracy z kierowcami CUPRA – Adrienem Tambay i Jordi Gené.
Za pośrednictwem Exponential Experience, CUPRA dostarcza pełnej gamy emocji związanych z jazdą samochodem elektrycznym. Łącząc wirtualny i rzeczywisty świat motorsportu, tworzy fascynującą formę rozrywki. Hiszpańska marka zamierza w ten sposób zaangażować pokolenie Z poprzez cyfrowy koncept, który doskonale wyraża ideę grywalizacji.
– CUPRA nie ogranicza się tylko do opowiadania historii. Naszym celem jest aktywne ich przeżywanie i właśnie dlatego chcemy wprowadzać je w rzeczywistość. Storytelling zawsze stanowił nieodłączny element naszej marki, i jesteśmy szczęśliwi, że dzięki Exponential Experience możemy zamieniać nasze słowa w konkretne działania – tłumaczy Sven Schuwirth, dyrektor operacyjny marki CUPRA.
Od gier wideo po tor wyścigowy
Aby zrealizować ten niekonwencjonalny pomysł, zespół CUPRA, składający się z ponad 35 osób, w tym projektantów, inżynierów i kierowców, poświęcił półtora roku na planowanie, opracowywanie i testowanie Exponential Experience we współpracy z partnerem, firmą Breach. Było to jedno z najodważniejszych i najbardziej wymagających wyzwań dla norweskiej firmy specjalizującej się w projektowaniu wizualnym gier wideo.
– Nigdy wcześniej nie spotkaliśmy się z podobną propozycją, jaką złożyła nam marka CUPRA. Tworzenie wirtualnej rzeczywistości w poruszającym się samochodzie nie jest czymś, co mamy możliwość robienia na co dzień. Było to więc dla nas wielkie wyzwanie, ale ostatecznie jesteśmy niezwykle dumni z efektu – wyjaśnia Andreas Weibye, specjalista ds. programowania w firmie Breach.
Wymagający wyścig
Największym wyzwaniem, z którym musiało poradzić sobie Exponential Experience, zminimalizowanie opóźnienia między wprowadzeniem wirtualnego bodźca a realną reakcją. Wynika to z konieczności uwzględnienia dwóch zmiennych – śledzenia ruchu samochodu i jednoczesnych ruchów głowy kierowcy. W celu rozwiązania tego problemu, CUPRA opracowała zaawansowaną strukturę IT z wykorzystaniem czujników, kilku funkcji bezpieczeństwa oraz dwukierunkowej komunikacji z elektroniką pojazdu.
– Każda milisekunda ma znaczenie. Dlatego musieliśmy zagwarantować precyzyjne śledzenie samochodu i zestawu VR, aby w każdej chwili odzwierciedlać ich rzeczywistą pozycję i orientację. To niezwykle istotne, aby każdy, kto wsiądzie za kierownicę, mógł autentycznie odczuć, że doznania, które przeżywa, harmonijnie współgrają z dynamicznymi obrazami, które widzi – wyjaśnia Ivan Valencia, kierownik projektu Exponential Experience firmy CUPRA.
Przyszłość bez ograniczeń
W trakcie opracowywania projektu przeprowadzono liczne testy w Martorell oraz na zamkniętych obszarach lotniska w Gironie. Cały proces trwał aż do momentu, gdy po raz pierwszy możliwe było doświadczenie Exponential Experience w kwietniu 2023 roku podczas wydarzenia Exponential Impulse w Berlinie na lotnisku Tempelhof. Wśród szczęśliwych uczestników wybranych do przetestowania tego innowacyjnego doświadczenia byli również kierowcy CUPRA – Adrien Tambay i Jordi Gené, którzy brali udział w rozwoju tego innowacyjnego projektu. Wśród grona testerów znalazł się także dyrektor generalny marek SEAT i CUPRA Wayne Griffiths, ambasador marki Marc ter Stegen oraz kierowczyni wyścigowa Klara Andersson.