Kierowca wyścigowy Jordi Gené sprawdza granice CUPRY Formentor VZ5
Formentor VZ5 przeszedł testy z udziałem kierowcy wyścigowego Jordiego Gené na torze Motorland Aragón w Hiszpanii. Celem było sprawdzenie pięciu trybów jazdy w różnych warunkach. Tryb Drift, oferujący najbardziej sportowe emocje, jest dostępny wyłącznie w modelu VZ5. Samochód od 0 do 100 km/h rozpędza się w 4,2 sekundy. Jego moc została także sprawdzona podczas pokonywania wzniesienia o nachyleniu 70%.
Najnowszy, limitowany model hiszpańskiej marki został poddany testom, aby sprawdzić wszystkie tryby jazdy w ekstremalnych warunkach m.in. podczas pokonywania zbocza o nachyleniu 70%. Aby się tego dowiedzieć, za kierownicą Formentora VZ5, najmocniejszego modelu CUPRY, zasiadł kierowca wyścigowy Jordi Gené. Towarzyszył mu Christoph Vierling, szef działu rozwoju w Centrum Technicznym SEAT S.A.
5 trybów w VZ5 według kierowcy wyścigowego
Osoby decydujące się na zakup nowej wersji crossovera CUPRY będą mogły skorzystać z pięciu trybów jazdy: Comfort, Sport, CUPRA, Individual, Offroad i Drift. Każdy z nich wpływa na zachowanie się przepustnicy, skrzyni biegów, kierownicy, ustawienia podwozia, a także rozkład momentu obrotowego i układ stabilizacji toru jazdy. Jordi Gené sprawdził, jak prowadzi się najnowszy Formentor w każdym z trybów.
- Czuję bardzo płynną jazdę w trybie Comfort, który według mnie jest najbardziej odpowiedni na autostradę. Dzięki zastosowaniu adaptacyjnego zawieszenia mogę wyczuć, jak niezawodnie samochód zachowuje się podczas skręcania kierownicą – mówi Gené.
Dynamiczny charakter prowadzenia pojazdu został dodatkowo wzmocniony w trybie Sport, dzięki któremu znacznie lepiej można wyczuć reakcję przepustnicy. Przełączenie na tryb CUPRA jeszcze bardziej wzmacnia to wrażenie.
- Od razu czujesz, że przepustnica reaguje mocniej, a pokonywanie zakrętów jest dużo bardziej precyzyjne — wyjaśnia kierowca.
Przełączanie między trybami aktywuje wstępnie ustawione konfiguracje, które dostosowują reakcję przepustnicy, ustawienia skrzyni biegów, wyczucie kierownicy lub sztywność zawieszenia. Kierowca ma możliwość bezpośredniego przełączania się z jednego trybu na drugi, a w trybie indywidualnym ustawienia dostosowanego do własnych preferencji. Dzięki temu posiada opcję skonfigurowania trybu pośredniego np. między Sport i CUPRA, aby dostosować auto do różnych rodzajów nawierzchni dla maksymalnej przyjemności z jazdy.
Najbardziej sportowy tryb Drift jest dostępny jedynie dla modelu CUPRA Formentor VZ5. W zamyśle inżynierów jest dedykowany do jazdy po zamkniętych torach. Dla kierowcy Jordiego Gené wrażenia jazdy w trybie Drfit okazały się najbardziej zbliżonymi do prowadzenia samochodu wyścigowego.
- Długie łuki w trybie Drift można pokonywać przy naprawdę dużej prędkości. Dwa sprzęgła na tylnej osi VZ5 dają większe możliwości rozkładu momentu obrotowego – dodaje Jordi.
Test 4x4 na wzniesieniu
Kierowca i inżynier przetestowali także napęd 4x4 CUPRY Formentor VZ5 na polnej drodze.
- Ten samochód jest nie tylko sportowy, ale dzięki napędowi na cztery koła bez problemu radzi sobie ze wzniesieniami o nachyleniu 70% — komentuje Christoph. - Jest również w stanie poruszać się na trzech kołach po nierównym terenie bez utraty przyczepności.
CUPRA Formentor VZ5 w liczbach:
5-cylindrowy silnik
390 KM mocy
Prędkość maksymalna 250 km/h (ograniczona elektronicznie)
20-calowe felgi aluminiowe
Hamulce AKEBONO 375 mm
Model limitowany: 7 000 egzemplarzy