Jak powstały SUV-y SEAT-a i jaka czeka je przyszłość
2019-12-23

Jak powstały SUV-y SEAT-a i jaka czeka je przyszłość

W latach 2016-2018 SEAT wprowadził na motoryzacyjną scenę trzy zupełnie nowe SUV-y, które spotkały się z entuzjastycznym przyjęciem rynku. Niewielu jednak wie, że prace nad stworzeniem SUV-a, który zadowoli wielbicieli hiszpańskiej marki, trwają od trzech dekad. Zanim na europejskie drogi wyjechał SEAT Ateca, producent zaprezentował kilka samochodów koncepcyjnych wyznaczających kierunek rozwoju segmentu. Od plażowego modelu Marbella Playa Concept do zaawansowanego technologicznie 20V20, wszystkie prototypy ukształtowały DNA trzech SUV-ów SEAT-a: Ateca, Arona i Tarraco.

Ateca, Arona i Tarraco – obecnie SEAT ma w swojej ofercie trzy modele SUV-ów. Wszystkie po raz pierwszy wjechały do salonów w 2016 roku, choć ich historia rozpoczęła się dużo wcześniej, a kolejne etapy były wyznaczane przez innowacyjne samochody koncepcyjne. – Nasze prototypy charakteryzowały się sportowymi proporcjami, śmiałym designem i dopracowanymi detalami. Dynamiczny wygląd łączyliśmy z najnowocześniejszą technologią. Wszystkie te cechy można odnaleźć w SUV-ach, które ostatecznie trafiły do sprzedaży – mówi Xavier Villanueva, projektant SEAT-a.

Projekt Marbella Playa Concept

W 1991 roku, gdy w stacjach radiowych królowała Nirvana ze swoim hymnem lat 90. „Smells Like Teen Spirit”, SEAT zaprezentował prototyp Marbella Playa Concept na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie. Był to odważny projekt pick-upa stworzony z myślą o wypadach na łono natury. Od modelu Marbella wyróżniał się wysokością i maskownicą, miał silnik o mocy 40 KM i terenowy wygląd. – Charakteryzował się też żywiołowymi, młodzieżowymi kolorami i okrągłymi światłami przeciwmgielnymi z przodu – wspomina Xavier.

Salsa Emoción

W 2000 roku, u progu nowego millenium, SEAT opracowywał samochód koncepcyjny, który miał uczcić 25. rocznicę otwarcia Centrum Technicznego marki. Prześwit modelu Salsa Emoción wynosił 310 mm w trybie terenowym. To inżynieryjne osiągnięcie okazało się punktem zwrotnym w procesie konstruowania SUV-a przyszłości. – W tym aucie po raz pierwszy zastosowano specyficzne boczne wtłoczenia, które później ewoluowały w modelu IBX, aby ostatecznie pojawić się znów w projekcie SEAT Arona – mówi projektant. Premiera prototypu odbyła się podczas Paris Motor Show, gdzie największą sensację wywołał silnik o mocy 250 KM, dzięki któremu samochód był w stanie poradzić sobie z każdą nawierzchnią. Salsa Emoción został wyposażony w trzy tryby jazdy (Off Road, Sport i Street) zintegrowane w systemie Multi Driving Concept. Wszechstronność modelu wyznaczyła kierunek rozwoju crossoverów.

Tribu

W tym samym roku, w którym Steve Jobs przedstawił światu pierwszego iPhone’a (2007 rok), SEAT zaprezentował Tribu na targach motoryzacyjnych w Genewie. Prototyp posiadał wszystkie najważniejsze cechy dzisiejszych SUV-ów: terenowy styl, duży prześwit i kompaktową sylwetkę. Podobnie jak w przypadku Salsa Emoción, opracowano trzy tryby jazdy: Urban, Sport i Freerun. Zaczęto też łączyć miejski charakter z napędem na cztery koła. – Z Tribu zachowały się kwadratowe nadkola, obecne w modelu SEAT Ateca oraz trójkątne tylne światła, które zainspirowały wyjątkowy design tyłu Tarraco – dodaje Xavier.

IBX

Na początku 2011 roku SEAT ujawnił prototyp IBX. W samochodzie rozwinięto rozwiązania konstrukcyjne wprowadzone w Tribu, karoseria była jednak znacznie bardziej kanciasta i wyrazista.

Wysoki przód, kompaktowy podział pasażerski, efektowe reflektory – to tylko niektóre cechy, którymi odznaczają się również Arona i Ateca – wymienia projektant SEAT-a. Co więcej, w IBX wykorzystano najnowocześniejszą technologię, m.in. pełne oświetlenie LED i napęd hybrydowy.

20V20

To ostatni prototyp SUV-a zaprezentowany w Genewie przed oficjalnym debiutem SEAT Ateca – pierwszego crossovera hiszpańskiego producenta, który wyjechał z zakładów na drogi. Model okazał się rewolucyjny ze względu na cechę, bez której nie może się już obyć żaden nowoczesny samochód – łączność z otoczeniem. Do 20V20 dołączono innowacyjne narzędzie dotykowe Personal Drive, które pełniło funkcję mobilnego systemu nawigacyjnego i pilota, którym można było zdalnie regulować klimatyzację. – Mieliśmy pomysł, aby kierowca nosił serce swojego samochodu w kieszeni – zdradza projektant.

Altea Freetrack i Leon Cross Sport

W opowieści o długiej drodze do pierwszego SUV-a SEAT-a nie można pominąć dwóch samochodów koncepcyjnych, w których testowano przełomowe technologie. W Altea Freetrack, aucie wystawionym po raz pierwszy na Geneva Motor Show w 2007 r., dopracowano system Multi Drive. Z drugiej strony, Leon Cross Sport, zaprezentowany we Frankfurcie w 2015 roku, połączył osiągi kompaktowego samochodu sportowego z wszechstronnością samochodu terenowego.

Od koncepcji do podboju dróg

Choć każdy prototypów był odrębnym rozdziałem w historii marki, wszystkie doprowadziły do powstania modeli Arona, Ateca i Tarraco. Obecnie 4 na 10 sprzedawanych przez SEAT-a aut to SUV-y, a segment rozwija się w niezwykle szybkim tempie.

Na 2020 rok SEAT zapowiada kolejną strategiczną fazę rozwoju – e-mobilność. Pierwszym modelem w elektrycznej odsłonie będzie SEAT Tarraco, wprowadzony na rynek w wersji plug-in hybrid.

Pobierz multimedia
Format: zip
Rozmiar: 273.50 MB
Pobierz pdf
Format: pdf
Rozmiar: 518.39 kB
Pobierz plik tekstowy
Format: txt
Rozmiar: 5.54 kB

Multimedia

Do pobrania

Wyczyść listę
Pobierz pliki
Proszę czekać...