CUPRA na ekologicznej drodze do zrównoważonego rozwoju
- CUPRA Born został wyposażony w fotele kubełkowe stworzone z SEAQUAL® YARN, czyli upcyklingowanego materiału wykonanego z włókien polimerowych.
- Przy produkcji samochodów projektanci barcelońskiej marki korzystają także z tworzyw pochodzenia naturalnego np.: włókien konopi oraz lnu.
- W ramach planu Move to Zero, CUPRA zakłada m.in. wyeliminowanie śladu węglowego do 2050 roku oraz zmniejszenie emisji CO2 o 40% do 2030 roku.
Rozwój technologiczny i coraz większa świadomość na temat postępujących zmian klimatycznych napędzają rozwiązania, które mają zmniejszać tzw. ślad węglowy już na etapie produkcji. Jednym z nich są ekologiczne materiały, z których można wykonać różne elementy samochodu – od części nadwozia przez opony aż po fotele czy wnętrze kabiny. W myśl zasady, że wielkie zmiany wymagają małych kroków, CUPRA sukcesywnie wprowadza coraz to nowe, bardziej zrównoważone rozwiązania przy produkcji swoich pojazdów.
Materiały pozyskane w sposób zrównoważony
Jednym z działań, które podejmuje barcelońska marka, jest współpraca z SEAQUAL INITIATIVE, czyli firmą zajmująca się wydobywaniem zanieczyszczeń oraz oczyszczaniem mórz i oceanów. Dzięki tej kooperacji, pierwszy w 100% elektryczny model marki – CUPRA Born został wyposażony w fotele kubełkowe stworzone z SEAQUAL® YARN. Jest to unikatowa tkanina z włókien polimerowych, które pochodzą z recyklingu – zostały wytworzone z tworzyw sztucznych, które zostały wyłowione z Morza Śródziemnego oraz innych zbiorników wodnych.
Jednak na tym nie koniec. Mimo że najpopularniejszymi fabrykantami stosowanymi przez producentów aut jest kevlar oraz włókno węglowe – odnoszące w tym roku triumfy w choćby Formule 1 – projektanci i inżynierowie, odpowiadający za modele barcelońskiej marki szukają bardziej nietuzinkowych rozwiązań. Należy do nich np.: sięganie po materiały naturalne tj.: włókna konopi lub lnu. Ich wytwarzanie jest o wiele korzystniejsze dla środowiska, ponieważ pochłaniają one duże ilości dwutlenku węgla. To jednak niejedyny atut tego rozwiązania. Okazuje się, że włókna te są porównywalne ze standardowymi rozwiązaniami pod kątem masy i twardości oraz odporności na zużycie.
Zmniejszenie emisji CO2
Troska o ekologię w wykonaniu CUPRY to także działania w ramach planu Move to Zero. Zgodnie z jego założeniami, barcelońska marka ma osiągnąć zerowy ślad węglowy do 2050 roku, zmniejszając zarazem emisję CO2 na pojazd o 40% do 2030 roku. Pomocą w tym zakresie ma być powstała linia kolejowa, która łączy zakłady Volkswagena w Portugalii oraz fabrykę w Martorell. W efekcie pojedynczy przejazd pociągu z 18 wagonami pozwala na przewiezienie około 200 pojazdów, co w skali roku pozwala na ograniczenie emisji ok. 1 tys. ton dwutlenku węgla. W przypadku transportów, które muszą odbyć się drogą lądową, wykorzystywana jest natomiast ciężarówka o długości 25,5 m, mogąca przewieźć nawet o trzy samochody więcej. W skali roku daje to o 500 kursów ciężarówką mniej, co oznacza kolejny spadek emisji CO2 o 5,2 tony rocznie.