Podpis szyty nicią: Z wizytą w atelier SEAT-a
Gdy w pracowniach krawieckich na całym świecie praca wre, a ostatnie szwy pojawiają się w kreacjach prezentowanych później na wybiegach w Nowym Jorku, Mediolanie czy Paryżu, w Centrum Projektowania SEAT-a również powstają nowe, wyszywane ręcznie ubiory. Mistrz krawiecki Nick Allen decyduje, jakie rodzaje szwów, tkanin i w jakich kolorach znajdą się na fotelach modeli przygotowywanych do produkcji. Odwiedzamy go w jego pracowni, gdzie odkrywa tajniki swojej pracy.
Nick Allen ma 35-letnie doświadczenie w branży. – Od 16 lat projektuję wnętrza samochodów – mówi. – Pracuję nad wzorami w swoim atelier, starając się wymyślić najlepsze wykończenia foteli, tak jak zrobiłby to projektant mody. Moje dłonie to moje oczy – dodaje.
Nick ocenia wszystkie materiały, starając się poczuć ich fakturę, ziarnistość oraz wykończenie. – Dotykając każdego kawałka, czuję jego jakość i wiem, jak będzie pracować pod igłą w maszynie do szycia – wyjaśnia. W zależności od tekstury materiału konieczne jest dostosowanie nacisku, który wywiera na niego maszyna, w przypadku grubszych pracuje ona wolniej, a po cieńszych ślizga się bez wysiłku. – Najbardziej lubię pracować ze skórą, bo jest naturalna – mówi Nick.
Trzydzieści kilometrów nici rocznie…
30 000 metrów to długość nici, których Nick używa każdego roku do wszystkich swoich prac związanych z szyciem. Krawiec obszywa ręcznie wszystkie koła kierownicy za pomocą zakrzywionej igły. Używa niemieckiego ściegu węzłów, który pozostawia najbardziej wyeksponowaną nić. Wybiera grubość i kolor spośród 250 szpulek o nawet stu różnych kolorach.
…i trzydzieści stylów fotela
„Style”, „Chic”’, „FR”… Nasz specjalista od tapicerowania samochodów opracował 30 różnych wariantów do każdego fotela w nowej Ibizie. Testowanie tapicerek i ich materiałów rozpoczyna się już na dwa lata przed wprowadzeniem nowego samochodu do produkcji. Rolą Nicka jest także czuwanie nad pianką wykorzystaną w fotelach – wszystko po to, aby były one maksymalnie wygodne dla kierowcy i pasażerów.
Kolor na każdy gust
– Każdy z samochodów ma własną osobowość i swoją paletę barw, która najlepiej odzwierciedla różnice pomiędzy nimi – mówi Nick. Wielu kierowców podświadomie łączy kolor lakieru z typem i cechami pojazdu. Zielenie i jasne brązy są popularne wśród crossoverów, ciemnobrązowe wykorzystywane są do samochodów rodzinnych, a czarne i czerwone – do tych z najmocniejszymi silnikami.
Współczesny rzemieślnik
Mimo rozwoju technologii nożyce, szpule nici i maszyny do szycia są wciąż najważniejszymi narzędziami w pracy Nicka Allena. – To tradycyjna branża – wyjaśnia. Idzie jednak z duchem czasu i trzyma rękę na pulsie rynkowych trendów – dziś należy do nich możliwość personalizacji. Kierowcy coraz częściej oczekują, że otrzymają do wyboru kilka rodzajów wykończenia i koloru tapicerki.
Co jest najważniejsze w pracy krawca SEAT-a? – Przywiązanie do detali, koncentracja na ruchu dłoni, a przede wszystkim dużo cierpliwości. To zajęcie, podczas którego nie można się spieszyć – podsumowuje Nick Allen.
Praca krawca SEAT-a to najlepszy dowód wyjątkowej jakości, jaka przyświeca marce z Barcelony. Ścieg wykończenia fotela każdego SEAT-a porównać można do podpisu i indywidualnego certyfikatu jakości. Trudno o lepsze zwieńczenie skomplikowanego procesu produkcji samochodu niż personalny sznyt, jaki gotowemu autu nadaje Nick Allen.