CUPRA Ateca - SUV, który uosabia narodziny nowej marki - doskonale pasuje do roli wyjątkowego debiutanta. Wjeżdżające do salonów w Polsce jeszcze w bieżącym roku auto oferuje niezwykłe doznania z jazdy i stanowi unikalną ofertę dla polskiego kierowcy. Od znakomitych właściwości jezdnych i technologii do unikalnego, sportowego designu – oto CUPRA Ateca.
Istotą każdego samochodu marki CUPRA są jego moc, osiągi i właściwości jezdne, a sprostanie tym wymaganiom jest możliwe dzięki jednemu z najbardziej zaawansowanych czterocylindrowych silników benzynowych dostępnych na rynku.
Jednostka napędowa o pojemności 1.84 cm3 z bezpośrednim wtryskiem, turbodoładowaniem, średnicą cylindra 82,5 mm i skokiem tłoka 92,8 mm przy stosunku sprężania 9,3:1 wytwarza imponującą moc 300 KM w zakresie 5300-6500 obr./min. Dodatkowo wysoki moment obrotowy na poziomie 400 Nm, dostępny w szerokim zakresie 2000-5200 obr./min sprawia, że CUPRA Ateca z łatwością osiąga maksymalną prędkość 247 km/h. Połączenie niskiej masy (zaledwie 1540 kg bez kierowcy) i wysokiej mocy silnika to gwarancja wspaniałych osiągów – CUPRA Ateca do 100 km/h rozpędza się w zaledwie 5,2 sekundy. Wrażenia dopełnia rasowy dźwięk wytwarzany przez cztery rury wydechowe.
Przyspieszenie auta wspiera nowa siedmiobiegowa przekładnia DSG, zaprojektowana, aby wzmacniać sportowe wrażenia dzięki szybszej, płynniejszej i bardziej precyzyjnej zmianie biegów. CUPRA Ateca została również zaopatrzona w funkcję launch control, która już przy ruszaniu z miejsca pozwala wydobyć cały potencjał z silnika i napędu 4x4.
– CUPRA Ateca zapewnia znakomite osiągi i zwinność, co zawdzięcza niskiemu położeniu środka ciężkości, adaptacyjnemu zawieszeniu DCC, sportowym tarczom hamulcowym Brembo, a także wspaniałemu silnikowi o mocy 300 KM i maksymalnym momencie obrotowym 400 Nm, połączonemu z 7-biegową skrzynią biegów DSG i napędem 4Drive – mówi dr Matthias Rabe, Wiceprezes ds. badań i rozwoju SEAT-a. – Model oferuje najlepsze osiągi wśród pojazdów w swojej klasie i jest bezkonkurencyjny w swoim segmencie cenowym – dodaje.
CUPRĘ Ateca wyposażono także w technologie mające na celu poprawę wydajności podczas codziennego użytkowania. Siedmiobiegowa skrzynia przekładnia została zaprojektowana tak, aby łączyć doskonałe osiągi z niskim zapotrzebowaniem na paliwo, podczas gdy silnik TSI o pojemności 2-litrów współpracuje z nowo zaprojektowanym filtrem cząstek stałych, który pozwala spełnić wymagania najnowszych przepisów w zakresie emisji spalin. Zmiany te oznaczają, że pod względem emisji dwutlenku węgla CUPRA Ateca mieści się w zakresie od 192 do 201 g/km przy zużyciu paliwa w zakresie 7,4-8,9 l/100 km w cyklu WLTP.
CUPRA Ateca korzysta z niezależnego, przedniego zawieszenia typu McPherson i tylnego wielowahaczowego. Do tego jest wyposażona w adaptacyjny układ amortyzatorów, które umożliwiają dostosowanie konfiguracji do potrzeb kierowcy, jednocześnie wspierając wysoką wydajność CUPRY Ateca na drodze.
Auto wyposażone zostało także w wydajny napęd 4Drive. Dzięki licznym czujnikom w czasie rzeczywistym analizuje on warunki drogowe, w tym prędkość samochodu, prędkość obrotową każdego koła, położenie kierownicy, sposób jazdy, a nawet aktualne ustawienie samochodu, aby w optymalny sposób dostarczyć moment obrotowy do każdego z kół. Układ 4Drive został zaprojektowany tak, aby poprawić właściwości jezdne CUPRY Ateca bez względu na warunki na drodze. Zoptymalizowano go też w celu wspierania wszystkich dostępnych trybów jazdy − Comfort, Sport, Individual, Snow, Off-Road i oczywiście CUPRA.
Po wybraniu ustawienia CUPRA kierowcy usłyszą natychmiastową reakcję silnika w postaci wyrafinowanego, naturalnego dźwięku wydobywającego się z rur wydechowych pojazdu. Drugą zauważalną zmianą jest zwiększenie sztywności zawieszenia, co auto zawdzięcza adaptacyjnej regulacji DCC. Wybór każdego z pozostałych trybów jazdy również powoduje dostrzegalną dla użytkownika zmianę charakteru CUPRA Ateca.
Ze względu na tak wysokie osiągi będące w zasięgu ręki kierowcy, inżynierowie zmodernizowali układ hamulcowy samochodu. W SUV-ie zwiększono przednie i tylne tarcze, odpowiednio do 340 mm i 310 mm. W opcjonalnym pakiecie Performance dodano 18-calowe tarcze hamulcowe Brembo z zaciskami w kolorze czarnym. Połączenie technologii wykorzystanych podczas konstrukcji podwozia i progresywnego układu kierowniczego gwarantuje nie tylko doskonałe prowadzenie, ale również intuicyjną komunikację między pojazdem a kierowcą.
Rozrywka i łączność
CUPRA Ateca łączy wspaniałe osiągi na drodze z najwyższymi poziomami rozrywki i łączności, oferując najnowszej generacji technologie Full Link (Apple CarPlay i AndroidAuto) i SEAT DriveApp, jak również najbardziej zaawansowane ekrany cyfrowe w segmencie.
Standardowe wyposażenie modelu opiera się na trzech podstawowych wartościach: technologii, designie i bezpieczeństwie. Właśnie dlatego systemy takie jak otwieranie i uruchamianie pojazdu bez użycia kluczyka, bezprzewodowa ładowarka, wzmacniacz sygnału GSM, zestaw kamer z widokiem 360º, 8-calowy ekran dotykowy systemu nawigacji, cyfrowy kokpit i asystent parkowania są dostępne w standardzie.
Cyfrowe oprzyrządowanie kokpitu o wysokiej rozdzielczości oferuje nie tylko wyższy poziom funkcjonalności, ale i ułatwia kierowcy zobaczenie wszystkich istotnych informacji. Dostępne są więc dane wyświetlane w różny sposób – zarówno klasyczne zegary analogowe (prędkościomierz i obrotomierz), zegary cyfrowe oraz mapa nawigacji i informacje o trasie przejazdu. Ponadto nowoczesny i wszechstronny design wpisuje się w ogólny wygląd wnętrza CUPRY Ateca. Przejście między dostępnymi informacjami na wyświetlaczu TFT o rozdzielczości 1280x480 pikseli jest płynne, w czym zasługa częstotliwości odświeżania 75 Hz. Ekskluzywny, sportowy wyświetlacz cyfrowego kokpitu został specjalnie opracowany dla CUPRY Ateca, aby zapewnić większą przejrzystość. Cyfrowy kokpit uzupełnia 8-calowy ekran dotykowy.
CUPRA Ateca to także samochód, obok którego trudno przejść obojętnie – jego design to mariaż muskulatury SUV-a ze sportowym charakterem hot-hatcha. Na maskownicy o wyglądzie nawiązującym do struktury plastra miodu, pojawiło się centralnie umieszczone logo nowej marki, a w dolnej części osłony – matowy, aluminiowy napis CUPRA. Niżej ulokowano specjalnie zaprojektowany zderzak. Mocno wyrzeźbiony przód CUPRY Ateca wyposażono w charakterystyczne, pełne reflektory LED, które nie tylko oferują doskonałe oświetlenie, ale także podkreślają masywną sylwetkę samochodu. Ekspresyjną osobowość auta wzmacniają światła powitalne, które wyświetlają na ziemi nazwę i logo marki CUPRA.
– CUPRA Ateca to ostateczny etap ewolucji tej linii, łączący każdy aspekt naszego języka projektowania z dynamizmem niezbędnym pojazdowi o tak wysokich osiągach − od dominującego przodu, poprzez całe nadwozie, aż po mocno wyrzeźbiony tył – mówi Alejandro Mesonero-Roman, szef Designu CUPRA.
Ekskluzywne detale
Detale CUPRY Ateca wykończone są w błyszczącej czerni: relingi dachowe, lusterka boczne, ramy okienne, listwy boczne, koła, przednia maskownica, przednie i tylne dyfuzory, a także spoilery, które otaczają tylne okno. Czarne zaciski hamulcowe, sportowy tylny zderzak, miedziane logo CUPRA na bagażniku, cztery rury wydechowe na krawędzi tylnego dyfuzora i ekskluzywne 19-calowe obręcze kół wykonane techniką cięcia diamentowego z logo CUPRA podkreślają sportowy charakter i elegancję tego wyjątkowego i dynamicznego SUV-a. Samochód jest dostępny w kilku kolorach nadwozia: Energy Blue, Velvet Red, Brilliant Silver, Rodium Grey, Magic Black oraz Nevada White.
Spektakularne wnętrze
We wnętrzu CUPRY Ateca wyraźnie widać koncentrację na jej kierowcy i komforcie, co doskonale odzwierciedla połączenie możliwości pojazdu pod względem jego osiągów z jednoczesnym zapewnieniem pełnego komfortu wszystkich pasażerów. Logo CUPRA pojawiło się tu na kierownicy, dywanikach podłogowych, kluczyku i dotykowym ekranie powitalnym systemu multimedialnego. Panele drzwiowe auta obito Alcantarą®, a progi drzwi ozdobiono podświetlanym napisem z nazwą marki. Sportowe fotele są także tapicerowane Alcantarą® w kolorze czarnym z miedzianymi szwami, z efektem nawiązującym do włókna węglowego. Takie szwy można także znaleźć na sportowej skórzanej kierownicy i gałce dźwigni zmiany biegów. Pedały gazu i hamulca wykończone są aluminium.
CUPRA uosabia współczesną interpretację tego, czym powinien być wysoce wydajny pojazd, a wprowadzając CUPRĘ Ateca marka wykorzystała elementy wewnętrzne typowe dla tej klasy pojazdów. CUPRA Ateca jest wyrazista i silna, a jednocześnie użyteczna i praktyczna.
Pierwszy SUV marki CUPRA wyjedzie na drogi pod koniec 2018 roku.