Język, kultura i… samochody. Za co Polacy pokochali Hiszpanię?
2023-10-11

Język, kultura i… samochody. Za co Polacy pokochali Hiszpanię?

  • Od języka, przez filmy i seriale, po motoryzację – Polacy coraz chętniej wybierają produkty hiszpańskiego pochodzenia, a prym wiodą pojazdy[1]. Wśród nich znajdują się samochody marki CUPRA.
  • Najpopularniejszym obecnie pojazdem z hiszpańskim rodowodem jest CUPRA Formentor. Tylko do czerwca 2023 r. sprzedano ponad 4 tys. egzemplarzy tego modelu w naszym kraju.
  • Polscy klienci CUPRY coraz częściej wybierają opcję personalizacji swojego pojazdu. Niemal połowa decyduje się na zakup modeli z silnikami powyżej 200 KM, a ponad ¼ kierowców wybiera wersję kolorystyczną Magnetic Tech.

12 października obchodzony jest Dzień Hiszpanii (Fiesta Nacional de España). To tego dnia w 1492 r. Krzysztof Kolumb dotarł do wybrzeży Ameryki. Na jego cześć święto nazywane jest również Dniem Kolumba. Obchody tego narodowego święta są doskonałą okazją do przyjrzenia się temu, jaki wpływ kultura kraju Półwyspu Iberyjskiego ma na inne państwa Europy, w tym Polskę.

Język hiszpański – mostem do świata

Nauka hiszpańskiego stała się w Polsce prawdziwym fenomenem. Według badania przeprowadzonego przez firmę analityczną Zymetria na zlecenie Tutore Poland, aktualnie jest trzecim najchętniej wybieranym językiem przez Polaków[2]. Co więcej, zgodnie z danymi hiszpańskiego portalu branży turystycznej Hostelur, Polska w 2021 r. znalazła się wśród najważniejszych rynków źródłowych dla turystyki językowej w Hiszpanii po takich krajach jak Niemcy, Włochy czy Stany Zjednoczone[3]. Coraz więcej osób decyduje się na naukę hiszpańskiego nie tylko ze względu na wakacyjne podróże do tego kraju, choć to wciąż mocno oblegany kierunek turystyczny przez Polaków. Dane eSky wskazują, że rodacy najchętniej podróżowali w tym roku do takich miast w Hiszpanii jak Barcelona, Malaga, Alicante oraz na Majorkę[4]. Oprócz wakacyjnych podróży, wykorzystują zdobyte umiejętności np. w międzynarodowym środowisku biznesowym i kulturalnym.  Według danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczej, w Polsce obecnie działa 1035 spółek z kapitałem hiszpańskim.[5]

Hiszpańska kultura – filmy Pedro Almodóvara i znane seriale

Hiszpania słynie z bogatej i różnorodnej kultury. Hiszpańskie kino, w tym przede wszystkim filmy Pedro Almodóvara i Alejandro Amenábara zachwycają swoją oryginalnością i głębokimi emocjami. Polacy lubią też oglądać seriale hiszpańskiej produkcji. Jeden z najpopularniejszych tytułów ostatnich lat, „Dom z papieru”, po premierze każdego z sezonów trafiał do TOP10 najchętniej oglądanych seriali w Polsce. W 2018 r. po premierze pierwszego sezonu na platformie Netflix uplasował się na 2. miejscu w światowym rankingu popularności seriali.

Nie tylko futbol

Piłka nożna jest jedną z ulubionych dyscyplin sportowych Polaków. Z Hiszpanii natomiast wywodzą się największe kluby i gwiazdy tego sportu, np. FC Barcelona i jedna z najciekawszych lig europejskich, czyli La Liga, w której gra najlepszy polski piłkarz – Robert Lewandowski. W ostatnim czasie coraz większym zainteresowaniem cieszy się także padel, który swój początek miał w Hiszpanii. Co ciekawe, szacuje się, że obecnie na świecie ten sport uprawia kilkanaście milionów osób.  W rozwój tej dyscypliny zaangażowała się również marka CUPRA, która patronuje światowej lidze padlowej – World Padel Tour. Producent samochodów jest również sponsorem piłkarskiej drużyny FC Barcelona.

CUPRA, czyli samochody z Barcelony

Hiszpania to kraj, w którym narodziła się marka CUPRA. Samochody tego producenta od samego początku podbijają serca Polaków. Według raportu przeprowadzonego przez Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR w okresie od stycznia do czerwca 2023 r. w Polsce zarejestrowano ponad 4 tys. modeli CUPRY, a najchętniej kupowanym wśród nich pozostaje Formentor.  Prawie połowa polskich klientów decyduje się na zakup modelu w wersji z silnikiem powyżej 200 KM. Najczęściej wybieranym kolorem samochodów z całej gamy kolorystycznej hiszpańskiego producenta jest Magnetic Tech, na którego decyduje się aż 28% polskich klientów.

Pobierz multimedia
Format: zip
Rozmiar: 199.01 MB
Pobierz pdf
Format: pdf
Rozmiar: 162.21 kB
Pobierz doc
Format: doc
Rozmiar: 160.16 kB
Pobierz plik tekstowy
Format: txt
Rozmiar: 4.89 kB

Multimedia

Do pobrania

Wyczyść listę
Pobierz pliki
Proszę czekać...